Хора

Виненият дипломат на Балканите

Марина Караконова 08 май 2018, 14:04

За седми път София ще се превърне в столица на балканското вино. На 19 и 20 май, в Гранд Хотел София, ще се проведе Балканският винен конкурс и фестивал (BIWC). Дегустациите в конкурсата част започват на 17 май, а за тазгодишното издание организаторите очакват около 700 проби от 11 страни, което е рекорд. В международното жури участват четири Masters of Wine и един Master Sommelier. Ето какво още разказа за Бакхус Галина Нифору, директор на BIWC.

- След броени дни започва седмия Балкански винен фестивал и конкурс. Как ще изглежда в цифри?

- Тази година имаме 70 изложители, като 23 от тях са от България. Бутилките са около 700, което също е рекорд за нас. Но най-важното е, че за първи път регионът - Балканите - ще бъде напълно покрит. Има и едно съвпадение на дати: на 17 май, когато откриваме фестивала, започва и срещата на върха в София за западните Балкани. Не спирам да се надявам, че политиците ще проумеят, че винената дипломация е най-краткият път за сближаване.

- Работите с хора от Балканите. Има ли това някаква специфика?

- Първо, много е емоционално! Работата ми толкова години с тези хора развенча много шаблони и митове. Например, за мързеливите гърци. А с тях най-лесно се работи. Македонците и сърбите са сред най-бавните, но пък са толкова симпатични! И разбира се, политиката винаги е на Балканите. Всяка година съществува проблемът как да обявя македонско вино, ако спечели, заради Гърция. А тази година участието на Косово отваря нов проблем заради Сърбия.

През 2012 г., когато беше първото издание, не се знаеше почти нищо за балканското вино. А вече то се оформя като отделна категория, като бранд.

- Кои са най-големите трудности?

- Със страните извън ЕС е изключително трудно изпращането на мостри, и винаги има проблеми с митниците. Оказва се, че това е една изключително трудна процедура, включително и документално. А да не говорим колко е скъпа. В същото време се полагат много усилия от тези страни, при това на ниво правителство. Например тази година на получилите златни и двойни златни медали македонски вина ще им бъдат възстановени разходите по участието в конкурса. Това е голямо признание. Интересно е как го имаме в много по-голяма степен в чужбина, отколкото у нас.

Мисля, че от друго не мога да се оплача. Дори бих искала да похваля партньорите ни, особено МЕИК, които ни логистират вината. За тези години не са направили нито едни гаф.

- Е, за всички тези години не сте имали гаф?

- По-скоро бих говорила за инфарктни ситуации с щастлив край. Миналата година, например, имахме проблем с големия рекламен винил - все падаше. Дойдоха двама работници и го заковаха. Бях толкова благодарна, че без да поглеждам им дадох по една бутилка вино да се почерпят. На следващия ден Константинос Лазаракис ме пита "къде са другите две бутилки от това вино?". Сетих се какво е станало - дала съм тях на работниците. А виното е в състезанието, трябва да бъде журирано след два часа. Беше инфарктна ситуация, в последния момент от избата донесоха още две бутилки. Бутилките бяха Румелия Мавруд Резерва 2013 г., която спечели гранд трофея. След няколко дни срещнах отново двете момчета, и те ми казват: "много ни хареса виното". Е, как няма да им хареса?

- Ако сравните първото и сегашното издание, кои са основните разлики между тях?

- През 2012 г., когато беше първото издание, не се знаеше почти нищо за балканското вино. А вече то се оформя като отделна категория, като бранд. Спомням си също колко трудно беше да съберем екип от жури в началото, просто съм се молила на разни хора. А вече толкова много искат да журират. Разбраха, че това е уникална възможност да опитат толкова различни местни сортове на едно място. Вече виждат не само екзотика, но и бъдеще. И говорим за хора с MW от цял свят. Също така, в България по магазините вече могат да се намерят толкова балкански вина, и по-агресивните брандове са с много добри позиции.

- Как ще се представя конкурсът в Китай?

- Установихме партньорство с Inter Wine China, което е най-голямото винено изложение в Китай. Провежда се два пъти в годината - май и ноември. Тази година ще е за 20-ти път, в Гуанджоу.

През ноември ще представим наградените вина от тази година на Inter Wine China, ще имаме щанд, семинари, майсторски класове, има план и за роуд шоу. Това е една изключителна безплатна реклама и пиар.

Тук отново става дума за бранда "балкански вина". България за тях е повече от миниатюрна. Но като кажем, че сме 12 държави в света и че сме на пето място по произведено количество след Франция, Италия, Испания и САЩ, ще ни гледат по друг начин. Китайците искат обем, мащаб. Има и друг момент - търсят различното. А това не ни липсва - имаме толкова много местни сортове, а в момента това е трендът.

- В каква посока бихте искали да се развива Балканският конкурс и фестивал?

- Мечтая конкурсът да стане пътуващ и да се мести в различни балкански градове. А фестивалът - нека си остане в София. София може да се превърне в балканския винен хъб!


С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK