Храна

Социалната мрежа Kanaal

текст: Александър Бойчев, фотография: Цветелина Белутова 20 октомври 2012, 15:04
     

София е град, в който белезите на глобализация тепърва започват да се появяват. Но с тяхното възникване в жителите на града се събужда онзи така търсен дух на свобода и оптимизъм, който често твърдим, че ни липсва. Съмнението в себе си дава гориво на традиционния български скептицизъм, характеризиращ се с вайкане по пропуснатите възможности, срам пред чужденците и неочаквана острота към проявите на различност. Антония и Любомир Чонос са освободени отдавна от тези съмнения. И създават в нашия град едно място с потенциал за офлайн социална мрежа – добре дошли в Kanaal, ако все още не сте били тук.

Нещо повече от бар 

В социалните мрежи всички сме свободни да бъдем автори на тенденции. Можем да споделяме мисли, снимки, линкове, да участваме в дискусии и да се обединяваме около каузи. В ерата преди интернет тези процеси са протичали на публични места, на по чаша питие – на бара. "Kanaal" понастоящем е бар. Но едновременно с това е и пространство за култура – в помещението на "Мадрид" 2 се организират изложби, всяка седмица модерни български диджеи забавляват модерната българска младеж с модерна европейска музика – възможност за усмивки и почивка от омнипотентната равност на традиционната поп култура. В бъдеще Kanaal ще се превърне в обединяваща марка за хостел, ресторант, а и клуб. Всичко това ще се случи във все още неусвоеното пространство на старата софийска къща, точно пред канала.

Идеята за "Kanaal" хрумва на Тони и Любо преди няколко години. И двамата имат дългогодишен опит в българската рекламна индустрия – в агенциите Clockwork, DDB София, "Студио Ентусиазъм" и др. След дългогодишния си труд на полето на творческото машиностроене обаче Любо и Тони чувстват желание в себе си да започнат нещо ново, нещо свое. Същевременно най-добрите приятели на семейство Чонос живеят в Белгия и Холандия. Честите посещения в Амстердам и Брюксел формират в тях особен интерес и респект към фламандския и холандския обществен модел и култура. Неделима част от традицията на тези държави е пиенето на бира – но не каква да е. Само в Белгия пивоварните са близо 200. Холандия е най-големият експортьор на пиво в света според обема на локалното производство. Бирата е част от техния начин на живот. 

В началото беше планът

С времето, внимателно и полека, съзрява убеждението, че в София може да бъде създадено пространство на холандско-белгийския лайфстайл. С автентичните белгийски бири (а не с продуктите на глобалните пивоварни, произвеждани на местна почва), с атмосферата и интериорните решения на Амстердам, с духа за свобода и прагматичност на Холандия. За целта е необходимо да бъде намерено място. Като възможност се очертава достъпът до стара къща на ъгъла на булевардите "Мадрид" и "Евлоги и Христо Георгиеви", която е собственост на роднини на Любомир. В нея и преди е имало заведение, металски бар с депресивна публика и рокенрол анархизъм, който закономерно обаче е спрял да съществува под натиска на времето и физическата немощ на традиционната си публика. Любо и Тони решават, че могат да се възползват от помещението, но искат нещо повече. Те нямат амбициите да отворят просто поредния бар в града, в който всяка вечер гражданите му да намират успокоение в дъното на чашата. Затова изграждат концепцията за холандско място и решават да намерят допълнителна подкрепа за изграждането на по-дългосрочни цели. Но холандското място си няма име. След фестивала Sofia Design Week преди две години Любо и Тони решават да се свържат с Ерик Кеселс, творческия директор на смятаната за най-добра творческа агенция в Холандия и Европа Kesselskramer. Тони и днес си спомня, че идеята й е изглеждала доста налудничаво – да пишат на този човек, за да го попитат дали не иска да изработи творческа концепция и идентичност за един български проект, който обаче има по-високи цели в неопределеното бъдеще. Както обаче пише и в Библията, важното наистина е да попиташ, за да ти отговорят. Kesselskramer приемат проекта на двамата българи и измислят рекламни визии, както и самото име – Kanaal. Положено е началото.

Море от бира

Kanaal функционира в София от началото на 2012 година. Барът е по-скоро дълъг, отколкото просторен, като е доминиран от атмосферата на естествените материали, използвани за изработката на интериора му. В дъното на помещението има огромен френски прозорец, който води към страхотна градина. В нея през цялото лято посетителите можеха да се насладят на спокойствието в компанията на ексклузивната си белгийска биричка. За зимата градината ще се превърне в, хм, зимна градина, като сложната стъклена конструкция на покрива ще позволи пространството да се увеличи почти тройно. Съвсем отделно от това, по този начин ще се сегментират нови пространства, зони – зимната градина, барът и вторият етаж. Вторият етаж, впрочем, в първоначалния си лейаут служеше за пушалня. Цялото пространство горе е организирано като зона за почивка – там е тоалетната, там са големите, бутафорно изглеждащи, но много удобни плюшени кресла, там е и стаичката със стъклена врата и голям прозорец. 

Всяка разходка в света на Kanaal обаче започва от наредените артефакти зад бара. Любо и Тони са горди със специалния си внос на белгийски бири, каквито не можете да намерите в магазина. Вселената на белгийското пиво е необятна. В нея обаче ще ви ориентира Любо, който търпеливо обяснява на всеки клиент каква е разликата между Rochefort  8 и Rochefort 10, защо да опитат голяма бутилка Westmalle и какво да пият след игривия Duvel. Асортиментът на бири постоянно се променя. Текущо посетителите масово изпадат в прояви на искрена заедност след консумацията на Delirium Tremens – бира с розови слончета на етикета. За добър старт от бара ще ви препоръчат лек и приятен Vedett. Или може би така ни изглежда на нас, несвикнали все още на белгийската традиция, за която сме формирали мнението си само през продаваното в супермаркета, бутилирано в Пловдив белгийско пиво. Разбира се, ако не ви се пие бира, винаги можете да си поръчате чаша вино или друг алкохол. 

Специално внимание заслужава обаче капучиното на бармана. Макар малцина все още да идват тук заради кафето, то е страхотно, ароматно и никога от втора цедка. В предстоящите седмици Kanaal започват да предлагат и храна. Менюто е създадено след консултации с шеф готвачи на водещи софийски ресторанти.
Бъдещето на Kanaal е повече от любопитно. То е свързано и с нашето бъдеще като граждани на един огромен, глобализиращ се свят. В който София няма да ни се струва като малък град, а като още една зона на нормалността, все по-често в бита ни, все по-често в живота ни, все по-често в сърцата ни. 

5 мита и заблуди за Kanaal

• Този бар не е холандски, защото няма наливна бира
Барът не е холандски, а е софийски. Традиционното сервиране на белгийските трапистки, абатски и блонд бири е в бутилка. Другото е за туристи.

• Сапунът в тоалетната е на френски производител на парфюми
Сапунът в тоалетната е български, с тонизиращо действие, съдържа минерали, които хидратират кожата, правят я гладка и еластична. Придава свеж и приятен аромат.

• Трапистка, абатска бира – все едно
Не е все едно. Трапистките бири се произвеждат от един орден на Католическата църква, а абатските се произвеждат просто в абатства.

• Собствениците са много нелюбезни
Любо и Тони са нелюбезни към общите прояви на липса на възпитание. В противен случай те ще бъдат много любезни и толерантни към вас.

• Бирата е много скъпа, освен това няма големи бутилки
Цената на бутилка пиво в Kanaal е номинално по-висока, ако сравнявате просто количеството в 0,33-литрова бутилка. Не трябва да забравяте обаче, че тези бири са специални и с уникален вкус и да ги сравнявате с обикновеното светло пиво е като да обяснявате, че няма разлика между Dacia и Audi. Това са бири, които не можеш да опиташ на друго място в България. Съдържанието на алкохол в повечето белгийски бири също е по-високо. Големи бири има – можете да ги споделите с приятели истински голямата 0,75-литрова бира.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK