Новини

Ракъто горе!

Светослав Тодоров 17 ноември 2017, 14:29

Дългогодишният специалист Мехмед Башкая е отдаден от над 40 години в тънкостите на ракъ, анасонова напитка със здрави турски корени, понякога наричана ''лъвско мляко" и с все по-голяма популярност в Западна Европа.

Той започва да работи с водещата марка Yeni Raki още като студент през 70-те години. Оттогава е заемал различни мениджърски и експертни длъжности, а през 2013 г. е посветен изцяло на промотирането на напитката и провеждането на различни майсторски класове из Европа.

Но какво прави ракъ в атентичния си турски вариант различно преживяване от близките по състав гръцко узо или италианска грапа? Не е само в по-големия алкохолен процент. Обяснението в професионален план: ''Това, което прави ракъ по-различна е използването на дестилирани стафиди и грозде, редестилизирането на грозде с анасоново семе чрез варене със захар, но не повече от пет грама. В другите анасонови напитки използваме чист етилов алкохол вместо дестилирано грозде и съдържащ 10 грама захар на литър екстракт от анасон вместо анасоново семе'', казва Мехмед, който направи мастърклас по ракъ в София по-рано този месец.

В исторически план ракъ придобива по-голяма популярност през един по-либерален период в историята на Османската империя в средата на XIX век. Първата фабрика открива за ракъ в Измир през 1944 – Tekel, за която Башкая работи над 30 години, а от 2004 до 2013 е част от екипа на сегашния лидер в производството на ракъ Mey Icky.

По-освободената консумация на алкохол и по-малкото регулации в употребата му в Европа в сравнение с Турция отварят нови пазарни възможности. Разпространителите от Mey Icki и Diageo изнасят в около 50 страни. Най-приоритетни са Германия, Австрия, Холандия, Великобритания, България, съставеният от предимно турско население Северен Кипър, където в три града се провежда годишен фестивал на ракъто.

И ако българската ракия среща определени предразсъдъци, то Башкая не вижда подобни в своята област. ''Ракъ е популярна и сред по-старото, и сред по-младото поколение, но предимно измежду хора от 30 до 45-годишна възраст.''

Все по-често може да открием ракъто в коктейли, но това не е тенденция, която плаши Башкая, тъй като именно тя би могла да послужи за популяризирането. ''За човек, който не е опитвал ракъ преди, е по-лесно да възприеме напитката под формата на коктейл. Въпреки че държим на традициите, отворени сме и за иновациите.''


С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK