Гурме

За кулинарията като изящно изкуство

Текст: Диего Саласар, превод от испански: Нева Мичева 20 юни 2011, 10:44

Сцената е следната: професионален конгрес, достъпът до който е само с покана, журналистическа акредитация или заплащане на 400-те евро, даващи право на пропуск като слушател. Един от най-изтъкнатите представители на гилдията свиква пресконференция, на която сме упълномощени да присъстваме 200 репортери, и на нея съобщава, че през 2012 ще преустанови временно заниманията си, за да може в течение на две години да се отдаде на размисъл и проучвания, след което възнамерява да се завърне "по някакъв начин" в публичното пространство. Една от целите на пресконференцията е да пресече от корен слуховете относно "пенсионирането" му: "Отначало наистина смятах да се оттегля окончателно. Първото ми решение беше да напусна през 2012. Но един човек ми помогна да осъзная нещо важно - имам ангажимент към много хора. Не искам да оставя в небрано лозе нито екипа си, нито испанската кухня. Ще продължим да работим. И продължаваме да се целим във все по-голяма творческа изобретателност." Минути по-късно вестта вече е по дигиталните първи страници на основните средства за информация в света: El País, The New York Times, Guardian, Le Monde, Die Welt, Il Corriere della Sera. Една от правостоящите в залата, аржентинската журналистка до мен, която през цялото време си води бележки и два пъти вдига ръка, за да зададе въпрос на виновника за нашето присъствие тук, ме пита: "Ти би ли направил пресконференция, за да съобщиш, че си вземаш двугодишна почивка?" Отговорът е толкова очевиден, че няма защо да го изговарям: "Не, но аз не съм Феран Адриа."

Конгресът се нарича "Мадрид фюжън" (Madrid Fusión) и това е осмото му издание. "Мадрид фюжън" е своего рода тридневен Дисниленд за изкушените в гастрономията. Най-изтъкнатите готвачи на Земята минават и са минавали през основната му сцена, където готвят или просто говорят за работата си и за най-свежите нововъведения в своята област пред благоговееща публика, съставена изключително от изучаващи занаята, професионалисти от сектора и специализирана преса. В този Дисниленд престолът на Мики Маус е зает от главния готвач на elBulli ("Ел Були") Феран Адриà, пионер на т.нар. молекулярна гастрономия, или, както той предпочита да я назовава напоследък – прилагане на науката в кухнята. Адриа, ако някой още не се е усетил, е смятан за най-добрия готвач в света и – по думите на гурмепублицистката Рут Райшел – "първият, който се е запитал защо повече от две столетия готвим по все един и същ начин".

Журналистът, редактор и преводач Диего Саласар е роден в Лима през 1981 г., но живее в Мадрид от 2001 г. Сътрудничи на ред издания в Испания и Латинска Америка, сред които Letras Libres, El Malpensante, La Tercera, Zona de Obras и Etiqueta Negra. В последните две списания е и асоцииран редактор. От 2010 преподава писане на хроника в магистърската програма по журналистика на в. ABC към университета "Комплутенсе" (Мадрид).

Цялата статия може да прочетете в новия 137 брой на списанието, който е на пазара от 17 юни

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK