С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Списание

Бехеровка: двестагодишната кралска напитка

Анна Драганова
01 Декември 2006, 12:54
Share Tweet Pin it Share

Историята на създаване на бехеровката е като приказка, обгърната с тайнство. През 1805 г. на лечение в Карлови Вари, вече прочут курорт, пристига граф фон Плетенберг-Митинген, придружен от личния си лекар. Английският доктор Фробриг и графът се настаняват в къщата "Трите чучулиги", в непосредствена близост до колонадата с минералните извори.
На първия етаж на "Трите чучулиги" се намира аптеката на Йозеф Бехер, оборудвана по последна мода за времето си.

След тази съдбовна среща, доктор Фробриг и аптекарят Бехер се сприятеляват и прекарват дълги часове в опити за получаване на билкови екстракти с лечебна цел. Тези търсения продължават близо две години, до заминаването на англичанина през 1807 година. Резултатът се оказва една настойка, предлагана в началото като "капки за стомах". Близо две години напитката се продава под названията English Bitter,  Stomack Bitter и Karsbad Bitter, като се налива в малки порцеланови чашки за по-добро вкусово усещане. Лекарството бързо става популярно и клиентите на аптекаря Бехер се множат.

Йохан, неговият син,  е този, който започва да продава напитката като алкохол и поставя началото на фабричното производство на ликьора.

През годините всеки от наследниците допринася за развитието на семейната фирма. Йозеф изгражда нова фабрика с ново оборудване и въвежда новата бутилка, Густав разработва маркетингова концепция, регистрира запазената марка "Ян Бехер" и въвежда търговското име "Бехеровка".

Рудолф, следващият наследник, извежда напитката извън границите на Австро-Унгарската империя и за честването на 100 годишнината на семейната фирма въвежда и зеления цвят на бутилката, за по-добро съхранение на вкусовите й качества.  "Бехеровка" присъства редовно на приемите в европейските имперски дворове и често я наричат кралска напитка. След Втората световна война фирмата се национализира, а през 1990 се превръща в частно акционерно дружество.

Днес "Бехеровка" е собственост на френската група "Перно Рикар", втория по големина в света производител на алкохолни напитки.

Цели 200 години формулата на "Бехеровка"се пази в тайна, подобно на формулата на "Кока кола". Известна е само технологията, при която веднъж седмично  20 вида билки, корени и подправки, изсушени, се слагат в торби от естествена материя. След това се потапят в алкохол от захарно цвекло в съдове от естествен материал и престояват една седмица. Получава се гъста настойка. Екстрактът се смесва с карловарска вода и естествена захар и  отлежава 2 месеца в дъбови бъчви, което дава и този жълтеникав цвят на напитката.

Съдържанието от всички бъчви се смесва, като преминава по 9 километров тръбопровод. Бехероводът, както го наричат, е от стъкло и по него от бъчвите напитката се влива в бутилките. Преди бутилиране се филтрира 4 пъти. Затова "Бехеровка" е 100% естествена напитка, без никакви консерванти, изкуствени бои и емулгатори.

През всичките тези 200 години рецептурата остава неизменна, развива се само технологията на производството. Бехеровката е  ликьор с горчиво-сладък вкус, който е  жив продукт. Това е така, защото в основата й са билки и подправки, които всяка година са малко различни. При дъждовна или много суха година билките променят своя аромат и вкус. Затова само познавачите могат да усетят разликата във вкуса на напитката съобразно годините. Около 60% от използваните корени и билки са вносни, останалите се култивират в околностите.

Днес заводът разполага с най-различни по обем 350 дъбови и 150 медни бъчви. Най-малката съдържа 3, а най-голямата 53 000 литра. Общият им капацитет е 2 милиона литра, а самата изба разполага с 2 000 кв.м. площ.

От общо 200 души, 30 са заети пряко в производството. Годишно се произвеждат 7 милиона литра, от които 2 милиона се изнасят.

Първият износ е направен още през 1884  до град Шчечин. Следват Виена, Мюнхен и Париж, а от 1930 и Северна Америка. Днес 35 държави си доставят така наречения 13-ти карловарски извор в бутилка, като най-големите консуматори са жителите на Централна Европа и Скандинавия.

Между избата с бъчвите и бутилиращото отделение е "сладката Христинка", място, през което са минали множество знаменитости - Гьоте, Фройд, София Лорен, Гагарин, Морис Шьовалие... Това е малко, приказно декорирано пространство, където може да се дегустира новото производство. Оттук тръгват надолу стълби, които също са забулени в тайна. В "Христинка" може и да имате шанс да попаднете, но до така наречената "Дрогикамр" - билковата стая - имат достъп само двама души - тези, които знаят магическата формула.

През годините са правени множество опити да се произвежда "Бехеровка" в Словакия, Полша, Германия, като се спазва стриктно технологията. В крайна сметка се получава ликьор, но не и "Бехеровка". Явно климатът и особеностите на региона дават своя специфичен отпечатък, за да бъде днес най-известната чешка запазена марка истинско национално наследство.

Share Tweet Pin it Share

Реклама »