Вина

Наздравици 10 000 метра над земята

Веселина Маринова 26 август 2008, 15:35
Питър Никсън Дизайнерският салон бизнес класа на Терминал 5 

Сред лидерите в тази вълна са British Airways. Те са първи в света не само с дизайнерския си терминал (с ресторанти на Гордън Рамзи и Карлучо), но и с впечатляващия си екип от кулинарни съветници - осем топ кулинари от Европа и Азия.
Основен елемент на политиката за повече и по-съвършени удоволствия е винената листа на британския авиопревозвач. Неин основен селекционер е Питър Нискън, който се описва като "човекът, заел най-доброто работно място в British Airways".  В интервю за "Бакхус" той описа как се оправя в избора си между близо десетте хиляди вина, които дегустира годишно.

Как подбирате вината за полетите на British Airways?

Дегустирам много - по мои сметки над 10 хиляди вина годишно. Това става най-вече по време на големите световни изложения, когато на ден понякога опитвам по над 100 проби. За да ви дам бегла представа за какви обеми става въпрос, ние купуваме грубо 500 000 кашона вино и шампанско всяка година.
Разделяме ги на вина за първа класа, за бизнес класа на дългите дистанции или Club World, World Traveller (икономическа класа на дълги разстояния) и вината за европейските и вътрешните полети.
За дългите полети - първа класа и Club World, имаме четири отделни винени листа: един за Северна Америка, един за Южна Америка и Карибите, трети за Африка и четвърти за Азия и Океания.


Едно и също вино може да ви се стори доста различно на земята и по време на полет. Според учените на височина от 10 000 м човек губи до 40% от способността си да разграничава вкусовете. Затова, съставяйки винените листи на борда, експертите избягват силно таниновите вина, и тези с подчертана киселинност.
Друг феномен е, че въздействието на алкохола с изкачването над облаците се удвоява, така че всяка чаша вино се равнява на две.


На какъв принцип са съставени те?

Търсим баланс между класически европейски вина, и такива от региона на крайната дестинация. Ако летите за Америка например, ще има вино от Калифорния, Орегон или щата Вашингтон, но също и бордо. А ако летите към Африка, заедно с класически европейски вина ще ви предложим южноафриканско вино.
Регионалният принцип по начало е важен за нас, тъй като се съобразяваме и с храната. Тя може да бъде оценена по достойнство, само ако е съчетана с подходящото вино. Да речем в полет до Америка е вероятно да ви предложат качествен говежди стек, ако пък идвате от Австралия може би ще опитате риба барамунди - така че ги комбинираме с регионалните вина, които най-много им подхождат.

Помагат ли ви други винени експерти или за всяка глътка вино на борда на British Airways човек трябва да благодари на вас?

Главен консултант ни е Джансиз Робинсън, винен експерт номер едно от тази страна на Атлантика. Тя не само участва винаги в дегустациите за първа класа, но обсъждаме с нея и стиловете вино, които би трябвало да имаме на борда.
Например досега белите вина в европейската бизнес-класа винаги са се движили в рамките на Бордо, Бургундия и Лоара, а сега Джансиз препоръчва да погледнем към Северна Италия - към вината на Алто Адидже и Фриули. Същевременно започнахме да търсим и в Северозападна Испания - Галисия, албариньо от Риас Байшас. Предстои да дегустираме вина от тези региони, за да изберем за следващата година.

Консервативна ли е компанията при подбора на виното?

Всъщност сме доста либерални в сравнение с повечето големи компании. Например мога да пусна доскоро непопулярното на европейския пазар албариньо от Риас Байшас в бизнес класа. Или да предложа чилийско вино в полета за Хонконг. И ще го направя! Причината е, че Великобритания винаги е била на първо място сред експортните пазари на вино, а собственото й производство е незначително. Всеки производител иска да продава виното си на британския пазар и имаме достъп до вина от целия свят. И хората са отворени към нови вина.

А поглеждате ли към Източна Европа?

През последните 20 години винената индустрия на България и Румъния преживя тежки времена. Възраждането им напоследък пък съвпадна с рязкото покачване в качеството на вината от Италия и Испания, а и на Франция.
Вината на Източна Европа много трудно се налагат на международния пазар, още повече защото започнаха изкачването си от  доста по-ниско стартово ниво.

Как и кога включвате нови вина?

Сменяме ги постоянно. Няма строго определени срокове, но горе-долу всеки месец в рамките на цялата компания, поне едно вино се сменя. Сега направих винените листи за юли и има общо четири-пет нови вина в първа класа за целия свят. В бизнес класа новите вина са две: органично отглеждано каберне совиньон Bonterra от Мендосино (Калифорния) за северноамериканските маршрути и австралийското каберне&мерло Peter Lemann за цяла Азия.

Успявате ли да договаряте френски вина при тези цени?

Ами то си е предизвикателство. Но компанията има приходи в евро, така че не губим от обменните курсове. А и смятам, че някои стилове вино, като например шампанското, са толкова популярни, че трябва да намираме начин да ги предлагаме.
През последните години и винарите на Франция се промениха. Особено по-младите сред тях разбраха, че ако искат да устоят на конкуренцията, трябва да избягват някои практики на дядовците и прадядовците си.  Скоро правихме дегустация в долината на Рона за Club World и избрахме две вина от Crozes-Hermitage, реколта 2007. Това са прекрасни вина - стилът е променен напълно: от строги и танинови към прекрасни, меки, сочни... Сигурен съм, че ще се харесат.

Има ли ценова категория, под която не бива да падате при виното за бизнес класа?

Честно казано не. Преди година и нещо попаднах на чудесни, съвсем не скъпи вина от Южна Африка, наречени The Falls of Africa, шираз&вионие - фантастично класно вино. Всичко се избира чрез слепи дегустации. Първо оценяваме качеството, а после взимаме предвид и цената. Ако е твърде висока, се опитваме да се спазарим за малко по-ниска. Въобще, опитваме се да бъдем възможно най-гъвкави. Случва се да не можем да си позволим  някое вино. Но в повечето случаи намираме начин. Бившият ми шеф винаги казваше: "Никога не казвай не за някое вино, което наистина искаш да купиш. Първо ела да ме попиташ. Ако мога да намеря парите, ще ти го осигуря." И винаги сме действали по този начин. За последните 20 години на пръсти се броят вината, от които сме се отказали поради висока цена.


Когато човек купува самолетния си билет, храната и виното на предстоящия полет са едва шести по ред фактор за неговия избор, показва проучване на British Airways. С приближаването на полета, обаче, нещата бързо се променят, така че когато се озовем пред изхода за качване в самолета, те вече са втори по важност, след поведението на екипажа.
 

Кои са най-популярните вина сред пътниците на British Airways?

В първа класа вечният хит е бялото бургундско. Когато предложим Meursеault или Puligny Montrachet, то винаги има успех. Както и Châteauneuf du Pape и Риоха от червените в бизнес класа са най-популярни.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK