На по чаша

Логодаж: трима души в една лодка

Петър Василев 20 декември 2012, 12:10
   

Когато стане дума за качествени български вина от висок клас, едно от първите имена, което изниква в съзнанието на ценителите, е "Логодаж". Избата, намираща се в Долината на Струма, недалеч от Благоевград, отдавна се слави като производител на изключителни червени вина, особено от традиционния български сорт мелник 55. 

Зад името "Логодаж" стоят трима млади и амбициозни мъже – Петър Дросански, Недялко Левунлиев и Малин Широкански. И тримата са от Благоевград и са приятели от детинство. През 1994 г. те се впускат в съвместен бизнес, захващайки се с производство и бутилиране на високоалкохолни напитки. Постепенно обаче този сектор е завладян от големите играчи, ползващи се с политически и силови протекции. Тогава тримата предприемачи пренасочват усилията си към виното и създават своя изба на мястото на стопанския двор в с. Логодаж, близо до границата с Македония. 

Пейзажът около самата изба сякаш е изваден от картичка от Австрия или Швейцария – зелени хълмове, които се спускат към близкия язовир, безкрайно синьо небе и вечнобелите върхове на Рила в далечината. Топлият климат и подходящите почви правят региона изключително подходящ за отглеждането на червени сортове вино, включително и местните гордости ранна мелнишка лоза (по-известен като мелник 55), рубин и руен. 

Голяма част от първоначалния успех на вината на "Логодаж" се дължи на първия й технолог и едно от емблематичните лица на съвременното българско вино – Стойчо Стоев. През 2002 г., когато Стоев се присъединява към екипа на избата, той вече има репутацията на винар с определен афинитет към традиционните български сортове и особено мелник 55. "Дойдох тук, защото срещнах хора с амбицията да правят висококачествено вино, които ми дадоха пълна свобода за творчество", споделя Стойчо Стоев. А целите на собствениците и на целия екип са общи – да създадат вина с качество, собствен стил и марка, с които да могат да излязат на винения пазар в Европа.

По  отношение на начина на правене на виното "Логодаж" се стреми да вземе най-доброто от стария и новия свят. Европейската концепция, че виното се създава на лозето и зависи изключително от тероара, е залегнала твърдо във философията на избата. Затова и гроздето, и времето за брането му се избират много внимателно, като за най-добрите вина на избата се прилага ръчно сортиране зърно по зърно. От друга страна, при самата винификация се работи с  техниките, характерни за новия свят, така че вината да придобият повече плътност, сочност и експлозивност на плодови екстракти. "Искаме нашите вина да са автентични и в същото време вкусни, да са издържани в стила на стария свят, но със сладостта на новия свят", изразява накратко философията на избата Петър Дросански. 

На базата на тази концепция, на сформирания опитен и амбициозен екип и на закупеното оборудване за винификация със сериозния капацитет от три милиона литра през 2002 г. избата прави първите си сериозни крачки във винопроизводството. На пазара се появяват марките "Маглет" и "Ню Вижън", а по-късно и "Соето", "Грео" и "Нобиле". Последната линия е създадена с идеята да покаже благородството на специфичните български сортове, на които всички в избата са твърди почитатели. Това са многопластови вина с богата, концентрирана плодовост и характерна изразителност, разкриващи изцяло потенциала на гроздето.

Hypnose и Hypnose Reserve от своя страна идват като виждане за истинско тероарно вино. За целта е намерено едно изключително лозе с мерло от района на Мелник, с контролиран добив, зрялост и качество на плода, при пълен технологичен контрол на отглеждането. Вината отлежават 12 месеца във френски дъбови бъчви, а впоследствие и между 6 и 12 месеца в бутилка. Именно с това вино "Логодаж" печели две поредни години (2009 и 2010) голямата награда "Златен ритон" на изложението "Винария". Избата печели и множество други местни и международни награди, а още едно от вината й -  Soetto, е специално отбелязано от влиятелния винен критик Джансиз Робинсън в нейната статия във вестник Financial Times, посветена на България.

От 2010 г. избата има нов технолог и консултант в лицето на Рикардо Котарела - един от най-известните винени специалисти в Италия, работещ с над 50 изби в целия свят. "Промяната няма да се отрази съществено на стила ни. Отново ще заложим на мощни, екстрактни вина", обяснява  Петър Дросански. Той твърдо вярва, че появата тук на още един винен консултант от световна величина ще възбуди любопитството на повече хора по света към българските вина.

Обещанието за запазване на стила е спазено – от реколта 2010 на пазара вече е елегантният купаж между каберне совиньон и каберне фран Artis с потенциал за дългосрочно отлежаване. От следващата реколта (2011) на пазара се появяват розето Nobile (в атрактивна бутилка и с иновативен дизайн на етикета), както и Nobile шардоне, ферментирало в дъбови бъчви, които също са оценени високо от винените любители.

Какво предстои оттук нататък и отразява ли се кризата върху българското винопроизводство? Според собствениците на Логодаж от кризата има и полза и тя е в това, че ни е свалила на земята и е доказала, че вина на цени от 50 - 60 лв. са трудно продаваеми на българския пазар. Иначе, поне при "Логодаж", се наблюдава възстановяване на износа до равнищата отпреди кризата, както и ръст на продажбите в страната. Рецептата за това според тях е проста – да продължаваш да правиш качествени вина, да се стремиш да ги налагаш и на претенциозните външни пазари и да не загубиш мечтата си да създаваш неща, с които да можеш да се гордееш. 

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK