На по чаша

Най-скъпите български вина

Михаил Ванчев 29 декември 2017, 09:28

Десетте най-скъпи български вина:

1. Bulgarian Treasure Gold Reserve /Българско Съкровище Златна Резерва/, реколта 2009: Мавруд, червено, създадено от Wine Partners Bulgaria, цена 249,99 лева за бутилка в дървена кутия от производител
***
2. Gold stallion /Златен жребец/, реколта 2013, сортов състав: Каберне совиньон, Мерло, Каберне фран,
Сира; чревно, производител Ейнджълс естейт, цена
156,25 лева от търговец
***
3. Пенливо юбилейно вино, реколта 2005 година, бяло; производител Едоардо Миролио, цена
120 лева от търговец
***
4. Една добра година, реколта 2011 Мавруд приват, червено, производител Санта Сара, реколта 2011 година,
110 лева от търговец
***
5. Мерло барик специална селекция, реколта 2012 година, червено, производител ДиВес уайнъри, цена
100 лева от производител
***
6. Катаржина резерва, Каберне Совиньон и Мерло, реколта 2011 година, червено, производител Катаржина естейт, цена
99 лева от търговец
***
7. DUX, реколта 2011, Каберне совиньон и Мерло, червено, производител ВИ Боровица, цена
98 лева от търговец
***
8. Драгомир гранд резерва, Каберне совиньон и Мерло и още три други купажа, реколта 2012 година, червено, производител винарска изба "Драгомир", цена
90 лева от производител
***
9. Сомено, сорт Рикат, реколта 2011, бяло вино, производител винарска изба "Боровица", цена
81 лева от търговец.
***
1
0. Мидалидаре Grande cuveee 2014, купаж /не са описани сортовете/, червено, производител Мидалидаре естейт, цена 74 лева от производител

Не трябва да си непременно авантюрист, за да правиш скъпи български вина, но помага. Кой би дръзнал да си помисли само преди десетина години, че може да предложи на пазара вино с цена 250 лева за бутилка? Е, скъпите български вина вече са факт. И показват куража на винарите да дадат висока оценка на своя майсторлък. Оттук насетне идва ред на българския винен ценител да повярва, че ще изпита наслада, съизмерима с цената. И чак тогава може би ще започнем да убеждаваме света, че освен масово вино можем да правим нещо много повече. Все още не ми се обръща езикът да нарека най-скъпите ни вина по начина, по който французите наричат своите: grands vins. В свободен превод – велики вина, големи вина. Затова ще наричам най-скъпите български с по-прецизната оценка – превъзходни български вина. Дори и заради това, че превъзхождат останалите с цената си.

Защо скъпите вина са скъпи?

Отговорът не е нито лесен, нито еднозначен. Най-малкото защото и в скъпото и в евтиното вино има нещо общо – ферментирал гроздов сок. Доц. Христо Спасов от Университета за хранителни технологии обяснява: "Обективната част в цената на едно скъпо вино е неговата себестойност. Мисля, че в България има много ясна връзка между цената и качеството на виното. И е почти сигурно, че скъпото българско вино е качествено." - казва той.
В себестойността на виното доц. Спасов включва разходите по земята, лозята, производството, съхранението и търговията с вино. "Най-хубавите парцели земя струват скъпо. От изключително значение за качественото вино са подборът на подложката, подборът на калема, подборът на сортовете спрямо земята и климата. Създаването на добро лозе е бавен процес и това несъмнено повишава цената на виното. Върху цената на виното влияе и колко грозде ще се отглежда върху един декар /редуциран добив/, какво и кога ще се бере /отбран гроздобер/, технологията на винифициране и отлежаването в специални дъбови бъчви. И най-сетне идва търговецът, който прави разходи, за да намери точния човек, който ще купи скъпо вино. Колкото е сложно да бъде произведено едно скъпо вино, толкова е и сложно то да бъде продадено." - заключава доцент Христо Спасов.

За смисъла

Скъпото вино има мисия – да пробие психологическата бариера за българските вина, че са само и единствено евтини, че най-доброто им качество е ниската цена. За да не продължаваме просто да правим разпознаваемите на чуждите пазари "евтини и доста добри" български вина, с които те са свикнали. За скъпите български вина имаме две основателни причини. Първата – българските винари могат да правят превъзходни вина. Втората – те искат да правят все по-добро вино, съизмеримо с бутилките от най-високите рафтове в магазините на Европа и света. Ако искаш да изнесеш цялото мислене за българското вино на по-високо ниво, трябва да има и такива скъпи "влекачи".
Александър Канев – уайнмекърът на две от скъпите български вина – Gold Stallion и BV by Enyra е категоричен: "Вярвам, че България може да произвежда големи вина, защото има дадености за отличен плод, от който да извлечеш най-доброто. Винаги съм се възхищавал на смелостта на хората, които казват: да, аз ще направя голямо вино, защото чувствам, че съм дораснал до него. И имам емоцията и необходимостта да го създам. Но може и да се проваля. Това е предизвикателството. За мен това е начин да тествам собствените си възможности. Ако не си заложил от началото, че искаш да направиш превъзходно вино, тогава ти си човек, който играе хазарт, човек, който разчита на случайността – господ дал, пък каквото стане. Да, понякога природата наистина е благодатна. Но всичко друго е труд, интелект, ноу-хау и майсторлък. Аз не оставям моите превъзходни вина на случайността."

Какъв е смисълът да пием скъпо вино? Още римляните са дали отговор: животът е кратък, за да пием евтино вино. Не се съмнявам обаче, че в по-високата цена на скъпите вина е включено и егото на купувача. Включена е и история, традиция, големи имена, които са пили от това вино. Или оценявали едно вино. Едно е Робърт Паркър да напише 95 точки за превъзходно българско вино, друго е да си го знаем само ние. Някой да има съмнения, че след като виното получи престижна оценка и цената му ще нарасне? Аз нямам. "Скъпите български вина имат със сигурност своите финансови измерения, но по-скоро те имат имиджови измерения." - предполага доцент Христо Спасов. Обърнат обратно деликатният изказ на учения може да се "преведе" така: цената сред неразбиращите е тази, която им казва дали едно вино е добро или не толкова. Прочее – единственият начин "да разберем" едно вино е като го опитаме.

Цената не е състезание

"Когато решихме да направим нашето вино Bulgarian Treasure /Българско Съкровище/ знаехме, че то ще намери място във високите ценови сегменти. Но не сме си и помисляли да правим състезание с цени." - така си спомнят идейния проект на своето превъзходно вино създателите му Светослав Рушанов и Алдин Доспатлиев от Wine Partners Bulgaria. Куражът на двамата съмишленици да направят това превъзходно вино не идва отведнъж. Той е плод на почти 10-годишен процес, в който се убеждават, че могат да направят това, което са замислили. "Знаехме, че виното ни няма да бъде никак евтино. Но, повярвайте ми, не сме си представяли, че цената ще бъде такава, каквато е в момента." - казва Светослав Рушанов. Цената обаче не може да бъде друга. "За да направим виното сме подбирали грозд по грозд, зрънце по зрънце от мястото, което според нас е най-доброто за сорта, а реколта 2009, която избрахме, бихме определили като най-добрата през този век, затова я нарекохме Gold Reserve /Златна Резерва/. Създадохме наши стандарти-правила за съзряването на виното. Те са свързани с дълго отлежаване в нова дъбова бъчва (минимум 5 години) и поне 1 година в бутилка, което неизбежно води до по-високи разходи за производство. Ако цената на Bulgarian Treasure Gold Reserve е 250 лева, то в нея сме вложили материали от най-високия клас, които изобщо се произвеждат в света. Извън познатите - бутилка, тапа, капсула, етикет, в нашия продукт има и други неща като колекционерска монета, предпазен калъф, съкровищен сандък, ръкавици - все неща които дабавят стойност. В цената включвам и договора, сключен с регионален исторически музей Пловдив, за правото да възпроизвеждаме и разпространяваме изображения на част от Панагюрскто златно съкровище под формата на монета, която интегрираме в етикета. Едно е ясно, целта ни не беше печалба." - заключи Алдин Доспатлиев.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK