С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Събитие

OT БРОЯ: Какво се случва през есента на сцената в България?

Петра Димитрова
15 Януари 2025, 14:30, 12838 прочитания
Share Tweet Pin it Share

Финалите на Bar Masters 2024
За шеста поредна година, с подкрепата на Кока-Кола ХБК България, съществува този
автентичен за страната формат, създаден като пресечна точка между състезание за
професионалисти и коктейлни ентусиасти, и обучителна програма, сплотяваща
общността. След няколко кръга с десетки pop-up барове в различни градове, лагер в
Солун и предизвикателство да се създадат напитки с автентични вкусове от южната ни
съседка, до финалите на 2 октомври стигнаха 17 бармани от цялата страна. С титлата
Bar Master за 2024 година си тръгна Цанислав Ангелов от бар Brick във Варна, а
второто място зае двукратният шампион на състезанието от предишни години Петър
Божинов. Благодарение на Schweppes, тази година Bar Masters се превърна и в
международен форум по време на Атина Бар Шоу, където българският победител и
първият му подгласник участваха в коктейлно предизвикателство с колеги от 8 други
държави.



Финалите на Metaxa Twelve Bartenders Competition
"Зевс се завръща" беше лайтмотивът на състезанието тази година и звездата беше
лимитираната серия на известната напитка. В търсене на коктейла за 2024 г.,
предизвикателството пред барманите беше да ползват вдъхновяваща история с един от
12-те олимпийски богове и да създадат своя аперитивна вариация на класически
коктейл, подходящ за начало на нощта, с неочакван подход, дързък вид и усещане.
Победител в локалния финал на 8 октомври стана Алекзандър Симеонов от 5L
Speakeasy Bar, който впечатли журито със своя Aphrodite Fizz - вариация на
класическите French 75 и Metaxa Tonic.



Whiskеy Fest Sofia

Събитието с 11-годишна история тази година показа над 500 марки от от Шотландия,
Ирландия, САЩ, Япония, Тайван, Индия, Мексико и др. Дебют направи първото
българско сингъл малц уиски Isperitus, създаден от дестилерия "Исперих".
Произведено е от 100% малцуван български ечемик и отлежало 3 години в
рециклирани силно обгорени бъчви от американски дъб. След това завършва своето
съзряване в дъбови бъчви съответно от коняк, марсала и ром, които добавят
допълнителна дълбочина и комплексност. Според Младен Василев, организатор на
феста и уиски експерт, Isperitus Cognac Cask Finish е една от бутилките, които би
включил в колекцията си.
За първи път на пазара беше представено Kinahan's - сингъл малц ирландско уиски
отлежало в т.нар. хибридна бъчва. Терминът е въведен за съдове, които са направени от
различни видове дървесина, като в случая са ползвани 5 - португалски, американски,
френски и унгарски дъб, и кедър.
Третият акцент на Whisky Fest Sofia беше значителното присъствие не само на
вносители на уиски, а и на уиски барове с големи колекции, които са разпознаваеми за
професионалисти и любители като "СандъкЪ" и Whisky Library от Пловдив, Tasting
Room от Варна и Caldo от София.

Независимият дух на малца

title Само уиски, само независими дестилерии, редки бутилки и майсторство без компромис – Whisky Show Sofia 2025 превърна занаятчийството в мярка за стойност.

*Петра Димитрова е съосновател на 5L Speakeasy Bar и оперативен мениджър на Бар Академия България

За онези, които никога не са посещавали уиски фестивал, форматът на Whisky Show 2025 е като врата към непознат свят на знание, нови, вкусове, занаят и култура: вместо шум и претрупани щандове, тук ви очакват спокойни дегустации, разговори лице в лице с експерти и история във всяка чаша. И най-важното - всичко, което се представя, е от независими производители: малки дестилерии, редки партиди и майстори, които избират пътя на качеството пред масовостта, показвайки богатството и емоцията зад истинския малц.

Най-профилираното и концентрирано уиски събитие в България се проведе за осми път тази година, за да отдаде почит на майсторството, ръката на дестилатора, търпението и времето. Негови двигатели са Николай Нейков, Асен Станев и Георги Точев, част от екипа на "Чист зрял малц", професионалисти с над 20-годишен опит и вносители на нишови премиум и ултра премиум напитки от независими производители. Затова не е изненада, че една от отличителните характеристики, избрана и като философия на събитието, е недопускането на други категории алкохол. Няма джин, няма ром, няма текила. Само уиски - във всичките му форми и нюанси, като представените етикети са само от независими дестилерии и независими бутилиращи компании, както и от отдавна изчезнали и редки издания, single cask и лимитирани серии - без корпоративни структури и без маркетинг филтри.

Светът на независимите

Тазгодишното издание насочи вниманието към имена, които олицетворяват свободния дух на уиски индустрията - Gordon & MacPhail, Berry Bros. & Rudd, Compass Box, Adelphi, Artist Collective, Douglas Laing, Hunter Laing, Wemyss Malts, наред с други, както и емблематични издания от дестилерии, които не се страхуват да експериментират с профила, с дъба и да създават автентичен стил.

Те са интересни с това, че ни позволяват да се докоснем до алтернативен и автентичен аспект на познатото уиски - тъй като често купуват дестилати от световноизвестни брандове, а след това избират дали да ги отлежават по сходен начин или да тръгнат по съвсем различен технологичен път. От една страна, това е форма на творческа свобода, а от друга - достъп до висок клас уиски на по-достъпна цена.

Подобна практика е възможна благодарение на дългогодишна индустриална традиция в Шотландия, утвърдена още през XIX век. Тогава, в стремеж към баланс между производството и търговията, дестилериите започват да продават част от своите дестилати на независими търговци - independent bottlers. Това не е формален закон в съвременния смисъл, а исторически установено правило на открития пазар: всяка дестилерия може да предлага част от продукцията си на външни бутилиращи компании, които имат правото да отлежават, смесват и бутилират по собствена рецепта и под собствен етикет, при спазване на прозрачност за произхода.



С времето тази практика се превръща в един от най-ценните културни и технологични феномени в света на уискито. Днес можем да опитваме уискита, произведени в същите дестилерии като най-известните търговски марки, но пречупени през друга визия - различен избор на бъчви, период на отлежаване, алкохолен градус или без студена филтрация. Това са бутилки, които показват другото лице на познатото уиски - по-често необработено, автентично и честно. В по-малки партиди, често бутилирани от една единствена бъчва, с естествен цвят и естествен алкохолен градус.

Old & Rare - уиски от епохи, които няма да се повторят

На щанда Old & Rare имаше бутилки от различни епохи, включително дестилати от 70-те години на XX век и от дестилерии, които вече не съществуват. На снимката са три редки представители на затворената през 2004 г. Littlemill Distillery - едни от последните оригинално бутилирани издания от производителя, както и бутилка, пусната от независим бутилировач. Този щанд беше като жива енциклопедия на уиски историята - възможност да се опитат вкусове, които вече не се произвеждат, и да се усети духът на друго време.



New World & Exotic Whiskies - вкусът на новия (уиски) свят

В контраст с Old & Rare, щандът New World & Exotic Whiskies показа другата страна на света - непозната, разнообразна и пълна с изненади. Традиционно силното присъствие на Япония беше придружено от уискита от Тайван, Австралия, Нова Зеландия и Индия. Особен интерес предизвика Индия - дестинация, която доскоро беше екзотична на уиски картата, а днес е сред най-бързо растящите пазари и производители. На място се дегустираха етикети от най-старата и известна индийска дестилерия - Amrut (осн. 1948). Първоначално с търговска насоченост и договор с Министерството на отбраната за производство на уиски за индийската армия, след 2004 г. Amrut влиза на световния пазар на малцово уиски (чрез миниатюри за хотели и ресторанти) и отваря пътя на Индия към статут на голям производител.



Образование и култура в чаша

Един от отличителните елементи на събитието е образователната му мисия. Мастъркласовете бяха достъпни и интелигентно структурирани - с лек формат и подход, който позволява на всеки, независимо от нивото, да се включи.

Masterclass: Sherry & Whisky Tasting беше интригуващ небцов акцент, посветен на връзката между шерито и уискито. Трите дегустирани стила шери - Amontillado, Oloroso, Pedro Ximénez - показаха как именно испанската винена традиция придава дълбочина, цвят и аромат на шотландските дестилати. Опитахме три малцови уискита от GlenAllachie, отлежавали в съответните типове шери бъчви, и усетихме как те оформят характера им - не просто дегустация, а кратък пътеводител по органолептика.

Още един силен клас - Masterclass: Porto & Whisky Tasting - беше посветен на традиционната връзка между португалското винопроизводство на портвайн (Port) и шотландските дестилерии. Водещият Асен Станев ни преведе през три стила портвайн - Ruby, Late Bottled Vintage, 10-годишно Tawny - съчетани с три малцови уискита от GlenAllachie, Arran и Tomatin, отлежавали в съответните бъчви. Дискусията и дегустацията показаха колко дълбоко тези две традиции се преплитат. Порт бъчвите могат да придадат плътност и сладост, но и да лимитират производителите, насочвайки вкусовия профил към дескриптори на червени плодове. Балансът между характер и влияние на бъчвата е истинско изкуство - урок, поднесен по изключително задълбочен начин.


Испанският акцент - уиски и храна

Вечните фестивални класики - сушеното месо и сирената - получиха звездeн статут благодарение на Хосе Мартин Мийан, испански шеф-готвач и майстор резач на хамон. Под неговия нож хамон Ibérico de bellota беше нарязан с перфектна дебелина и оптимална температура - така, че мазнината да се разтопи точно в момента, когато докосне небцето. В съчетание с типичните сирена манчего и занаятчийски хляб, тези деликатеси не бяха просто допълнение - те бяха кулинарно продължение на уискито.