С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Храна

Класиците от Gourmet Club Classic

Любомир Бояджиев
09 Септември 2008, 18:10
Share Tweet Pin it Share

Той се вече се утвърди като един от обещаващите млади шеф-готвачи у нас и направи впечатление още с работата си в ресторантите Sommelier и обновения руски клуб "Крим". В началото на своята кариера Димо Димов преминава през школата на най-известните ни хотели, но най-солидната си подготовка получава във Франция, между Метц и Страсбург, където има шанса да работи и в тризвездния Crocodilе. Неговите класически специалитети като гъшия дроб и телешкия стек едва ли щяха да се харесат на клиентите, ако не бе безупречният сервиз в Gourmet Club Classic. За него се грижи главният сервитьор и сомелиер Иван Маджаров, който въпреки, че е на 22 години има солиден опит зад гърба си. Димо и Иван работят от дълго време заедно и се допълват взаимно като екип. Затова ви предлагаме среща с двамата:

Как се озовахте и двамата в Gourmet Club Classic?

Иван Маджаров: В началото ми се обади Димо и ме извика, защото се познавахме и бяхме работили вече заедно. Аз събрах хора, с които съм работил и преди, като ги подбрах да отговарят точно на сервиза в ресторанта. Като цяло в България има голям проблем с намирането на кадри за ресторантьорството. Трудно беше, но успяхме да създадем добър екип, който се справя чудесно.

Димо Димов: Важното е да мотивираш хората и тук нямам предвид финансовата мотивация, а способността на хората да влагат сърце в работата и да израстват. Ресторантьорството у нас е трудна област и не е достатъчно да имаш само опит. Необходимо е много усърдие и стремеж към усъвършенстване. Изключително важен е контактът между кухнята и сервиза. Всяка вечер преди да започнем работа ние обсъждаме какво и как да се предлага на клиентите.

Иван Маджаров: Запалих се още докато бях в училище. Имахме практики из най-различни хотели. Работата с хората е много трудна. Покрай сервиза се запалих и по виното, но това е област, която изисква работа с години. Необходимо е постоянно да се учиш и да следиш какво се случва на пазара.

Имахте ли ясна концепция от самото начало за това какво ще представлява кухнята?

Димо Димов: Кухнята е повлияна основно от френската кулинарна традиция по простата причина, че като техника на работа се придържам именно към френската кухня. Много от класическите ястия пречупвам през моя поглед и внасям авторски елементи. Хората вече познават по-добре продуктите и приемат по-нестандартни неща. Ястието трябва да ми харесва на мен и след това го сервирам на клиентите. Не мога да кажа, че сме преследвали някакъв определен тип кухня, но определено от самото начало сме се стремяли към по-обстоятелствен сервиз.

Иван Маджаров: Като цяло нивото на ресторантите у нас постоянно се покачва, защото културата, както на клиентите, така и на хората от ресторантите постоянно се обогатява. Най-важното е, че се развиваме взаимно. През последните пет години винената култура у нас се разви по невероятен начин. Все повече хора се интересуват от вино и следят какво се случва на пазара. А когато изискванията на хората се вдигат ресторантьорите също качват летвата.

Димо Димов: Усеща се, че хората искат да опитват нови неща. Голяма част от клиентите ни очакват да ги изненадаме с нещо и дори седмичните менюта, които подготвяме не им стигат. Всяка седмица предлагаме меню с две-три нови предястия, две-три супи и три-четири основни ястия. Това седмично меню е обвързано с продуктите и например, ако имам интересна доставка на някаква риба я включвам в ястията за тази седмица. Хубавото при седмичното меню е, че има място за импровизация и търся вкуса на хората.

Имаш ли продукти, с които предпочиташ да готвиш?

Димо Димов: Не бих казал, че имам любими продукти. По принцип всеки един продукт дава поле за изява и може да се развива. Но все пак, обичам да работя с гъши дроб и морските дарове, по-скоро черупкови...

Кое по-важно за вас - вие да насочвате клиентите или да следвате техните вкусове?

Димо Димов: Аз смятам, че тук е важна нашата роля в известен смисъл да въздействаме образователно на клиентите и те ни се доверяват напълно. Много рядко се случва някой да поиска промяна в елементите на дадено ястие. Трябва да призная, че понякога и ние в ресторанта получаваме идеи от разговорите с клиентите.

Случва ли често да имате по-капризни клиенти, които да настояват храната да им се сервира по по-специален начин?

Иван Маджаров: Честно да си кажа, случвало се е само един път. Поводът бе дали да се декантира или не едно вино. Клиентът бе французин и за него вина под 10-12 години не би трябвало да се декантират. Според мен и целия ни екип обаче всяко вино може да бъде декантирано в зависимост от сорта, годината, реколтата... Нашата грешка тогава бе, че декантирахме бутилката без да го попитаме. При нас работата също е двустранна и трябва да умеем да се нагаждаме. Когато имаме делови обяд или вечеря не се намесваме особено и както казва Димо, движим се като призраци, вършим си работата, като гледаме да не натоварваме гостите с присъствието ни. Има обаче клиенти, които обичат да си общуват с нас и оценяват нашето отношение към тях.

В страните с традиции в ресторантьорството на готвачите и сервитьорите се гледа с доста уважение. Смятате ли, че у нас вече се променя отношението към хора като вас?

Димо Димов: Аз смятам, че нещата се променят. Готвачите са основни фигури в ресторанта, хората все повече си дават сметка за това и вече изпитват уважение към нашата работа. Колкото и добро обаче да е едно ястие само с един замах сервитьорът може да го обърне на 180° и то да не се приеме добре. С това искам да покажа колко важна е ролята на сервиза и особено на добрата връзка между кухнята и сервиза. За мен е много по-ценно, когато сервитьорите израстват в ресторанта, а не идват от друго място и тепърва трябва да променят начина си на работа.

Иван Маджаров: Аз мисля, че все още има много хора, които смятат готвачите и сервитьорите за някаква по-ниска класа, но това явно е наследено и опира до възпитанието. Веднага се долавя разликата в отношението на чужденците и българите. Чуждите клиенти са винаги любезни и положително настроени. Разбира се и аз смятам, че нещата се променят, но това зависи до голяма степен и от нас самите. Затова и в нашия ресторант няма подобно подценяване - нито на кухнята, нито на сервиза. Когато ние уважаваме клиентите и те започват да ни уважават. За нас е важно е да спечелим уважение още с влизането им в ресторанта и поръчването на първото ястие. Хората от сервиза и кухнята сме един екип и преследваме една обща цел.

Димо Димов: Всеки се стреми да даде най-доброто от себе си и тези усилия се отразяват на крайния продукт в чинията.

Как гледате на отношенията между собственика на ресторанта и шеф-готвача?

Димо Димов: И тук нещата са двустранни. Първо, собственикът трябва да умее да се довери на професионалистите, а те от своя страна трябва да могат да оправдаят доверието и да горят в работата си. Мисля, че ако собствениците имат някакъв проблем то той е свързан с неспособността им да се доверят на професионалистите или още по-общо - да намерят професионалисти.

Срещате ли проблеми с доставката на качествени продукти?

Димо Димов: Всяка сутрин от 9  до 11 си говоря със съответния доставчик поне три пъти, за да съм сигурен, че ще получа точно търсения от мен продукт. През последните 2-3 години работя с едни и същи доставчици, които също си обичат работата, търсят нови продукти и начини да ми ги предложат. Два-три пъти седмично ходя да пазарувам аз самият, за да следя какво се предлага. Все още има проблеми с доставките на прясна риба в България.

Случва ли се да връщате доставка заради некачествени продукти?

Димо Димов: Да, случва се доста често и тогава просто не го взимам. Понякога се случва да се лиша от дадена позиция в менюто, защото не разполагам с добри продукти. Преди няколко седмици ме си наложи да махна заешкото, тъй като нямах подходящото месо.

При вината пазарът също е много динамичен...

Иван Маджаров: Да, наистина, нещата бързо се променят към по-добро. Аз работя с едни и същи доставчици и всяка сутрин поръчвам вината, които пристигат следобед. По-трудно е, когато вината от дадена реколта започват да свършват и се очакват новите. Едни вина свършват по-бързо от други, но като цяло пазарът предлага все по-голямо разнообразие.

Случвало ли ви се е нещо подобно на сцената от филма "Без резервации", когато героинята на Катрин Зита Джоунс излезе от кухнята и стовари говеждия стек пред клиента, недоволен от степента на опичане?

Димо Димов: Точно такава случка не сме имали и не се е стигало до подобни крайности. В България още не се е наложила единна терминология сред клиентите за степента на приготвяне на стековете или патешкото месо. Различия обаче съществуват и в други страни или дори между отделни хотелски вериги.

Иван Маджаров
: Дори и да има единна терминология важен е видът, в който един телешки стек пристига пред клиента. А според представите на различните хора и видът се различава. Случвало ни се е чужденци да подчертават "искам европейски rare, не български". Друг е въпросът, че Димо го прави точно както трябва, но има хора, на които вместо rare някъде другаде са им сервирали medium и те се презастраховат.

Димо Димов: Ако Иван и неговите хора успеят да си свършат добре работата на мен няма да ми се наложи да изпадам в ситуацията от филма "Без резервации". Един от нашите специалитети е свинския котлет, който се поднася много сочен. Много хора обаче очакват да получат добре начукана пържола. Ако някой поиска супер добре изпечен стек и дори well done му е сурово бих му препоръчал осо буко, което представлява печено телешко около четири часа, отколкото да се мъчи с добре изпечен стек.

Иван Маджаров
: От друга страна обаче не можем да пренебрегваме факта, че българите са свикнали да ядат по-добре изпечени меса.

Тук опираме до облика, който всеки ресторант си е изградил и до очакванията, които клиентите имат. Обикновено хората би трябвало да посещават конкретно място, за да опитат тамошните специалитети...

Иван Маджаров: Да, така е, но е нужно още известно време. Нещата се променят, но това не става толкова бързо, а и много хора са свикнали с големите менюта, в които има какво ли не. Определено обаче ресторантите със стил ги има и това се видя на церемонията "Ресторант на годината". Хората започват да си дават сметка и да се съобразяват със стиловото различие.

Димо Димов: София е голям град и има много добри ресторанти, в които хората дават всичко от себе си, за да се получат нещата. Всички тези ресторанти са извървели доста дълъг път и с на много високо ниво. Аз смятам, че всеки един ресторант трябва да си има свой почерк, който да се определя от работещите там хора. Обстановката е необходим елемент от всяко заведение, но душата представляват хората от персонала.

Какво е необходимо на ресторант като вашия, за да стигне до това ниво?

Димо Димов: По отношение на кухнята е нужна много сериозна подготовка и професионални умения. За да импровизираш трябва да познаваш из основи техниките. Нужна е и силна мотивация за целия екип, който трябва да е съпричастен към това, което прави всеки един човек в ресторанта. Просто трябва да влагаш душата си в работата. Най-важното условие за работа в кухнята обаче е дисциплината, а оттук и постоянството. Давам си сметка, че оттук нататък ни предстои по-трудната задача и да запазим високото ниво.

Иван Маджаров: В моята работа най-показателно е отношението към хората, което трябва да е добре премерено и най-подходящо за конкретния момент. Другото важно нещо е да проявяваш съпричастност към клиентите и така да се отнасяш към тях, че когато си тръгват да ти стиснат ръката и да ти благодарят. Най-важното за нас, като хора, които се грижим за сервиза, е да изпратим щастливи хора.  

Share Tweet Pin it Share
Ключови думи:  ресторант
16 Коментара
  • Profile preview
    Nikola Kalchev
    17, 55, 08 Юли 2020, 17:55

    Хора според вас нормално ли e Димитър Маджаров да си прави буквално каквото пожелае с продуктите и те да продължават да са на пазара? До кога ще продължава така ? Ясно е, че вече качество е неприемливо, но стоката си се продава и хората се тъпчат с боклуци.

    !
  • Profile preview
    cvetomir_borisov_11_22
    02, 28, 08 Юли 2020, 02:28

    Съгласен съм с вас. По възможност изобщо не консумирайте техните продукти. Изключително ниско качество...

    !
  • Profile preview
    Йоан Владиславов
    04, 01, 06 Юли 2020, 04:01

    Подкрепям вашите тези. Чувал съм от познати как се приготвят продуктите на Маджаров. Внимавайте и избягвайте употребата им.

    !
  • Profile preview
    Йоан Владиславов
    19, 41, 15 Юни 2020, 19:41

    В мигове на пандемия това е особено опасно. Лошата храна, в случая дори негодна за консумация, отслабва имунната система и това прави организма лесно податлив на коронавируса или на други заболявания. Може да се стигне дори до рак.

    !
  • Profile preview
    Данаил Миленов
    15, 07, 14 Юни 2020, 15:07

    Всички българи, които считат или имат съмнение, че са закупили негоден за консумация хранителен продукт, който може да увреди здравето им, нека алармират на тел. 0700 122 99 или подадат сигнал на страницата за оплаквания на БАБХ, която е: http://babh.government.bg/bg/Page/problem_signal/index/problem_signal/%D0%9F%D0%BE%D0

    !
  • Profile preview
    Галина Латунова
    21, 07, 13 Юни 2020, 21:07

    Димитър Маджаров и Станислава Маджарова наскоро влязоха в полезрението и с навлизането си на ливанския пазар. След запитване в посолството на Ливан обаче се оказа, че те използват хранителните си продукти като параван за пране на пари. Към момента прокуратурата в Бейрут разследва 7 души за пране на пари и двама от тях са именно Маджаров и дъщеря му.

    !
  • Profile preview
    Бойко Тодоров
    01, 07, 07 Юни 2020, 01:07

    ББР има общо пет дъщерни компании, три от които създадени по времето на управлението на Стоян Мавродиев. Самият той е председател на бордовете на четири от тях, като освен него в тях са инсталирани и няколко негови близки лица, сподвижници от предишните му кариерни стъпки - като офшорен адвокат и като председател на Комисията за финансов надзор (КФН)

    !
  • Profile preview
    Betina
    21, 51, 04 Май 2020, 21:51

    След подаден сигнат в БАБХ срещу ужасно негодните продукти на Маждаров инспекцията влезе в фабриката и намери потресаващу условия: плъхове и мишки живеят с продуктите, които се изпозлват за направата на луканки и клобаси.

    !
  • Profile preview
    estoynov
    16, 47, 08 Август 2012, 16:47

    Иван Маджаров е изключителен професионалист!

    !
  • Anonymous
    ExcuserMoi
    14, 54, 22 Ноември 2010, 14:54

    gourmet-означава човек, който е познавач на тънкостите по отношение на добрата храна и напитки, посветен в изтънчените наслади. От старофренски - "посветен в яденето и пиенето". и думата не бива да се бърка с Gourmand което оначава- лакомник, чревоугодник.

    !
  • Anonymous
    vente cialis
    12, 04, 21 Юли 2009, 12:04

    ogCsxk pujegvys lkqkchdt uhchvyht

    !
  • Anonymous
    Хвалипръцко
    14, 57, 05 Май 2009, 14:57

    Привет,
    а какво означава гурме като прилагателно?!
    апропо - какво се случи с този обещаващ ресторант и екипа му?!

    !
  • Anonymous
    георги
    21, 14, 16 Октомври 2008, 21:14

    съгласен съм с любомир,по принцип е така няма обеснение буквално на български.

    !
  • Anonymous
    Любомир
    13, 15, 25 Септември 2008, 13:15

    Гурман идва от френски - gourmand - и означава просто "човек, който обича да яде и умее да се наслаждава на храната". Гурме - gourmet - означава същото, но с акцент върху познаването на вината. За съжаление на български нямаме аналогична дума освен "чревоугодник", но я използваме някак си в негативен смисъл. Оттук и гурме стил.

    !
  • Anonymous
    автор
    09, 20, 24 Септември 2008, 09:20

    KAkvo ozna4ava "gurme stil" , i kakvo e "gurman"

    !

Реклама »