С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Новини

Google: как се е променило търсенето на храна

Марина Караконова
04 Октомври 2016, 11:31
Share Tweet Pin it Share

Темата с тенденциите и трендовете е задължителна или за края, или за началото на всяка година. Когато обаче се появят данни от Google, дори и това да стане в края на април, веднага трябва да наострим вниманието си: макар и само за определено поколение, данните от търсачката могат да дадат максимално точна картина за променящите се вкусове. А и дори само защото Google няма навика често да публикува данните си.

А данните са от годишния доклад за 2016 г. Сравнени с предишни години, някои, особено поведенческите стереотипи, се повтарят и затвърждават. Няма да поемем риска да правим обобщения. Както знаем, те са най-прекият път към грешката и глупостта. Но нищо не ни пречи да си позволим – въз основа на казаното от търсачката – да си изградим хипотеза за това как един виртуален представител на поколението Z решава кога, какво и как да си сготви.

И за сравнение - нека си изберем и един представител на предишното поколение и да видим как го е правил той? Готвенето, де.

Предлагам това да е Джулиан Барнс, който освен известен писател е и страстен гастроном. Нарича себе си "педантът в кухнята", както се казва и дългогодишната му колонка във вестник "Гардиън". В нея той разказва за радостите и премеждията си като домашен готвач.

Спомня си как в родната му къща, на най-видно място, имало две книги: Библията и книгата с рецепти на майка му. Дълги години първата му работа била да отвори въпросната книга. Обичайното време за това било в края на седмицата, когато е поканил и гостите си. Можем да си я представим, защото всички имаме такива вкъщи: слепени страници, причудливи петна във всякакви цветове, следи от мазни пръсти, тук-там – хербарии от доматени семки.

  • Готварската книга е била неотменна част от живота на домашния готвач в миналото

    Готварската книга е била неотменна част от живота на домашния готвач в миналото



По правило Джулиан Барнс ще готви това, което е налично в хладилника. Рецептата се избира според него, и се започва педантичното й проучване и разгадаването на текста й. Колко точно е една средна глава лук? Каква е разликата между нарязване и накълцване? Какво означава "колкото поеме"? Избраното ястие ще е едно за всички поканени. След много размисли и тревоги то накрая е готово. Но тогава, обзет от съмнения, защото картинка няма, започва терзанието – "а дали изобщо трябва да изглежда така"?

50 години по-късно. Да си представим човека Z, един типичен представител на поколението си. Подготовката за готвенето му започва в началото на седмицата, в понеделник сутрин (защото Google ни съобщава, че в края на седмицата търсенето на идеи за храна спада драстично). Тогава се планират седмицата, покупките, тогава се взима решение с какви нови продукти да се готви.

Как търси нашият човек? Над 50% от търсенето на идеи какво да се готви са били през смартфона: чисто, бързо и просто, без прелистване и мазни петна. Информираният му избор почти никога не идва през книга, и все по-малко с едно звънване по телефона на някой по-опитен.

Най-вероятно нашият човек няма да погледне какво има в хладилника си. Презумпцията, с която ще започне търсенето си, е нещо, което и без Google добре си знаем - "кое е добре за здравето и тялото ми". Търсят се не храни, които да задоволят, заситят, или зарадват, а такива, които по някакъв начин ще се отразят добре на някоя част от тялото ни. И това е така, защото съзнателно или не, нашият човек е запознат с факта, че хората днес живеят по-дълго, и иска тези "дадени му в повече години" да минат в добро здраве.



Google Trends ни казва, че best foods for (най-добрата храна за) е сред най-устойчивите примери за търсене. Така на картата вече имаме т.нар. функционални храни – тези, които преди всичко помагат и са полезни за нещо. Исторически това не е нещо ново – афродизиакът е класически пример за функционална храна. Явно или тайно, милиони, откакто светът се помни, ги търсят. Само че през 2016 г. първите три думи, които следват търсенето на магическия продукт, са "кожа", "мозък", и "енергия"...

Още нещо за здравословното: ако по време на Джулиан Барнс диетата и здравословното са означавали да елиминираш храни или да избягваш вредното, днес те се свеждат до това да се добавят храни. С други думи, да добавиш полезното, което ще неутрализира вредното.

И така, може да се обзаложим, че първото нещо, което ще потърси нашият човек в телефона си точно в този момент, е куркумата. Това е безусловната звезда, за която четем, че лекува болести от рак до депресия. За последните пет години търсенето е нараснало с 300%, а от ноември до януари – с 56. След куркумата се нареждат ябълковият оцет, авокадовото олио и кефирът. Първото нещо, което нашият човек ще научи, е, че последният е богат на пробиотици, а после, евентуално, и нещо за произхода и историята му.
  • Търсенето на

    Търсенето на "куркума" е нарастнало с 300% за последните пет години



Вече знаейки какво е новото полезно, нашият човек ще се поинтересува как да го консумира. Най-добре – съвсем нагледно, стъпка по стъпка. Затова ще иде в YouTube. В конкретния случай ще иска да знае какво да прави с куркумата на прах, как да я превърне в смути, как да я пие, и накрая – ще потърси и видео с рецепта.

Друг детайл към портрета на Z човека е, че той, устойчиво и без никакво отклонение, е любопитен към чуждите култури. Не спира да търси най-добрата рецепта за японския рамен, виетнамската фъ и корейския пибимпаб.

Те са за сметка на вече позавяхващата му любов към безглутеновите къпкейкове, безпшеничния хляб и, да – киноата и чипса от кейл. В момента е позагърбил дори и бейгъла с цветове на дъгата (rainbow bagels), които само в началото на годината бяха приковали интереса му.
  • Киноата отбелязва намалящо търсене. Z човека устойчиво и без никакво отклонение, е любопитен към чуждите култури.

    Киноата отбелязва намалящо търсене. Z човека устойчиво и без никакво отклонение, е любопитен към чуждите култури.



Google нарича тренда "пътуване чрез вкусове" и може да допуснем, че изборът за вечеря на нашия човек ще бъде едно от тези ястия. Все пак по храброст и въображение Джулиан Барнс и поколение са доста по-впечатляващи. На вечеря в Австралия Барнс си спомня как Казуо Ишигуро, поръчал си месо от кенгуру, му споделил, че обича да опознава страните с продукти, използвани като държавни символи. "И лъв ли ще опита", тревожно се запитал Барнс, сещайки се за собствения си такъв.

Днес трендът е далеч по-плах: засечено е устойчиво търсене на "експерименти със свинско". Което значи, че интересът е към познат продукт с нови техники за готвенето му, уточнява ни търсачката.
  • Търсят се нови техники на готвене на свинското месо

    Търсят се нови техники на готвене на свинското месо



Масата е сложена, до вилицата на нашия човек ще е смартфонът му. Ястията, освен пътешествие чрез вкусове, много вероятно ще са съобразени и с диетите на гостите – палео, веган, безглутеново...

И все пак, ако всичко това ви звучи познато, ето изненадата: в категорията на "изгряващите звезди" в доклада за 2016 г. са... 1. ригатони, 2. лингуини, 3. емпанади. В средата на годината те правят малко неочаквано, но категорично завръщане. В средата на масата човекът Z е сложил купата с димящи лингуини и поне засега не дава знак, че Google Trends ще ги открие на същото място и през 2017 г.
  • В категорията на

    В категорията на "изгряващите звезди" в доклада за 2016 г. са... 1. ригатони, 2. лингуини, 3. емпанади.



Проучването засича търсените думи между януари 2014 и февруари 2016 г. и са сравнени с доклади от предишни години. Данните са филтрирани и от т.нар. сезонни ефекти – или търсенето по време на празници.

Целият доклад, можете да видите ТУК

Share Tweet Pin it Share

Реклама »