Вкусната, вълнуваща и интересна храна винаги е сред първите неща, за които клиентите мислят, когато избират ресторант. Но по-често зад решението стои доста по-комплексен микс от фактори, като обслужването, съотношението цена-качество, комфорта, напитките, локацията. И сборът от тях може да надделее при избора на "любимия" ресторант - този, в който бихме се върнали отново и отново.
Именно на тази комплексност стъпва и методологията при оценяването на претендентите за голямата награда "Ресторант на годината" в едноименния конкурс на "Бакхус", а също и на тези в "Дебют", които често са бъдещите претенденти за голямата титла. Освен добра кухня, от тях се очаква да покрият успешно и в максимална степен и целия микс от фактори, които превръщат посещението в ресторанта в истинско удоволствие и без които и най-добрата кухня може да остане недооценена.
Ето защо победители в категории са тези, постигнали най-висок общ резултат по всички 21 критерии в оценителните карти, с които журтито борави. Всичко е важно. А слабостите на едни се превръщат в предимства за други.
Анализът на оценките по отделните сегменти разкриват интересни детайли и тенденции зад резултатите.
| Както всяка година, насърчаваме всеки ресторант да се обърне към нас, ако има желание да научи кои са силните му страни и конкретни проблеми според оценките на журито. |
Но важно е все пак да обобщим някои от повтарящите се проблеми и добри практики, защото те, от една страна, аргументират резултатите, а от друга – са полезен коректив за целия пазар.
[[img:2953434]]
В тази част от представянето си, участниците в конкурса от високия сегмент демонстрират както много силни, така обаче и слаби страни.
Ето някои от наблюденията на журито:
| Добра новина е, че в менютата на част от ресторантите все по-често се срещат сезонни, фермерски, локални и био продукти, а тази информация е комуникирана добре. |
Това са и световните тенденции и е радостно, че те намират почва и у нас. Тези, които изостават от тенденцията, но залагат на висока претенция за кухня и съответните цени, ще спечелят, ако наваксат по този показател или го комуникират по-добре.
- Грешките в кухнята т.е. при готвенето, обаче, се срещат по-често, отколкото е редно за ресторанти от висок клас. Сред отбелязаните случаи са силно пресолени или напълно безсолни ястия; лошо сготвени продукти или цели ястия; ястия, чийто състав не отговаря на описанието в менюто и др. Независимо дали става дума за неопитност или недобро сработване на екипа – това оказва влияние върху един изключително важен фактор - "вкусна храна", който дава 20% бонус върху резултатите в секцията "Храна".
- Част от ресторантите са оставили повтарящо се впечатление за недобро съотношение цена/качество. Това означава, че има разминаване между претенцията на ресторанта, която е създала високи очаквания, и полученото качество на продуктите, храната, обслужването. Когато ресторантът не успява да покрие тези очаквания, резултатът е неудовлетвореност, която рефлектира върху оценките.
За това усещане често помагат и "скрити" разходи, които натоварват сметката – например прекомерна цена за вода, надценено вино на чаша или липса на избор. Добрите комплименти от друга страна са начинът да се постигне точно обратният ефект.
| Усещането за надцененост е проблем и извън оценяването на конкурса, който не е редно да бъде пренебрегван |
- Постоянство - не случайно ресторантите, които стигат до последния кръг, минават през три тура посещения на журито, а ако е необходимо или е нужен арбитраж – и през четвърто. Конситентността и постоянното високо ниво са едни от най-ценените качества от клиентите и те са важни за оценяването. За съжаление, вариации в нивото се забелязват при повечето участници в конкурса.
- Добрата презентация е важна и това все повече се осъзнава от готвачите и ресторантьорите. Тя често върви в комплект с голяма доза креативност и оригиналност. Това разнообразява пазара и го прави интересен.
| Добрата презентация има много предимства. Но те са силен фактор, само ако зад тях стои добре приготвена и балансирана храна. За съжаление в това отношение има значителни дисбаланси. |
- Последното се отнася и за оценките за "Авторска кухня". Освен оригинална и удоволствие за очите, тя трябва да е и вкусна. Тук богатият опит на готвачите, интуицията им за успешните комбинации и уменията им в различните техники за готвене изиграват своята роля.
Повечето от висококласните ресторанти, които журито посети, за жалост споделят поне един, често и няколко от тези недостатъци. Така тежестта в крайната оценка се измества към останалите фактори като обслужване, винена листа, стил, комфорт, локация. И по-доброто представяне при тях на практика дава предимство на финала.
За жалост и при тези критерии много от ресторантите споделят слабости, редом със силните страни:
- Обслужването е масов и многоаспектен проблем. Малко места не са силно засегнати от него и то защото са положили специални усилия. Често е усещането за арогантност и пренебрежение от страна на сервитьорите, концентриране на вниманието към "важни клиенти" за сметка на "неважните", намръщени лица, липса на достатъчно познания за храната и напитките, незнание на чужд език и дори "враждебно" отношение към чуждестранни клиенти. По темата може да се говори дълго.
- Винените листи са нещо, по което може да се работи още много, макар нещата да се подобряват осезаемо.
| Сред често срещаните грешки са непропорционално големи надценки, особено на предложенията на чаша, беден или липсващ избор на чаша. Но най-вече – познанията и уменията на персонала във винената тема. |
За ресторантите от високия клас винената листа би трябвало да е важна. Изборът от доставчици, консултанти, обучители вече е достатъчно голям, за да се пренебрегва този аспект.
- Видими подобрения обаче има при другите напитки - висококачествени кафе и високалкохолни напитки, крафт бира и добри коктейли се срещат все по-често.
- Много ресторанти инвестираха в модерен, интересен, функционален интериор. Като цяло визията е сред силните страни на ресторантьорството в България в последните години, което е плюс, стига клиентите да не остават впечатление за повече фасада и по-малко съдържание. Почти липсват забележки относно комфорта, стила, музикалния фон, състоянието на съдовете и хигиената, доколкото се срещат става дума по-скоро за еднократни случаи.
| Пушенето е проблем, заради който от конкурса бяха дисквалифицирани някои от добрите ресторанти в София, Пловдив, Бургас и Варна. |
Всички тези критерии оформят крайните резултати за голямата категория "Ресторант на годината". Те са формирани от сборните оценки, дадени от членовете от журито, посетили ресторантите в три тура, като за придържането към тази методология следеше и борда на журито на конкурса, съставен от доказали се кулинарни и вино експерти.
Категорията "Обслужване" е фокусирана изцяло върху оценките на журито по критериите, свързани със сервиза.
| За специфичните категории като "Авторска кухня" и "Напитки и винена листа" своята роля изигра и експертността на борда. |
При категорията "Устойчивост" са взети предвид както усилията на ресторантите в тази насока, така и фактора "Вкусна храна" – добрите практики в ресотрантьорството е редно да дават добавена стойност и повече пълноценност на храненето, без да го лишават от предимства.
Особено интересна е динамиката в средния сегмент – "Вкусно място", в която предимство има, разбира се, храната, но без обаче да подценяваме и другите фактори. Тук бяха може би най-близките и оспорвани резултати.
Същото се отнася и за сегмента на гурме бургерите и сандвичите.
Като цяло "новата вълна" от заведения за хранене, които предлагат т.нар. comfort food или "моно" стил – концентриран върху опредлен тип храни и ястия, се развива изключително динамично в последните две-три години у нас. Ще го следим с интерес, още повече, че световните тенденции показват колко много потенциал се крие в този сегмент, който революционализира храненето в глобален мащаб.
7 есенни кулинарни празника в Европа, заради които си струва да пътувате
Спортът и храната: ритуали на споделеност
Сексът & ГЛАДът
.
11, 11, 17 Април 2017, 11:11
Не е зле преди да публикувате да си прочетете текста поне веднъж. Написан е доста зле-много от изреченията са хаотични и не се разбира идеята им. Това за съжаление важи не само за вашият начин на писане, а и на много други БГ "журнаисти".
-1 +1