С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Новини

Generation Z(ero) Alcohol

Емилия Стоева
04 Февруари 2025, 10:40
Share Tweet Pin it Share

През последните години поколението Z или Gen Z активно присъства в анализите на алкохолната индустрия, но по малко по-различен начин. Редица проучвания доказват, че именно родените между 1997 и 2012 година консумират в пъти по-малко алкохол, включително вино, а значителна част от тях го отхвърлят напълно - за разлика от предходните поколения на милениалите и Генерация X. Така основният въпрос, който вълнува бранша, е: дали Gen Z убива винената индустрия?

Причините, които посочват


Анкети на водещи световни анализатори показват, че сред най-честите причини днешните 20-годишни да не избират виното като напитка за разпускане или допълнение към обяда/вечерята си са именно повишените
разходи за живот, опасения за здравето, неразбиране и нехаресване на вкуса на виното и не на последно място - определянето на винарската индустрия като "елитарната".

Всичко това дава начало на една масирана антиалкохолна кампания в социалните мрежи като TikTok, която на моменти стига до крайности, генерираща лозунги като "Алкохолът е цигарата на 2024 година". Допълнително, препоръките на Световната здравна организация (СЗО), според които "нито едно ниво на консумация на какъвто и да е алкохол не е безопасно", допълнително насочват Gen Z към крайното решение.

Здравето - по-ценено от всякога


Основен аргумент на младото поколение за отказа от вино е доскорошната липса на информация за хранителните стойности върху винените етикети. Стремежът към по-ниска консумация на захар, вманиачаването в броенето на дневната доза калории и необходимостта от прозрачност относно произхода на суровините, са сред най-важните фактори дали един представител на "зумърите" ще сложи бутилка вино в пазарската си кошница.

В отговор на тези очаквания Европейският съюз въведе ново изискване - от началото на 2024 г. всички производители на вино и алкохолни напитки са задължени да добавят QR код на задния етикет, предоставящ детайлна информация за състава. Въпреки това редица страни все още не са взели окончателното решение за задължително предоставяне на фактите около хранителната стойност на напитките, затова и положителен резултат от тази стъпка в посока на винения и алкохолен бранш няма.

Виното - твърде елитарна напитка?


Поколението Z се определя като поколението, което най-изразено страда от страха да не попаднат в неловка ситуация поради незнание или неразбиране на дадени специфични детайли. Според винената писателка и преподавателка Мая Джонсън Дън пред New York Post, за мнозина зумъри, специфични действия, като завъртането на чашата с вино и помирисването му преди отпиване са посочени като отказващи фактори поради липсата на знание защо се практикуват от специалистите.

Агресивната антиалкохолна кампания в социалните мрежи

TikTok - социалната мрежа №1 сред поколението Z - се е превърнала в най-голямата трибуна за мащабната антиалкохолна кампания. Гръмки послания като "Wine just is mid." и "Alcohol is finally getting the rep it deserves." са сред милионите, които могат да бъдат видяни.

Кризата с продажбите на вино - малко цифри

  • Американският анализатор Роб Макмилън публикува проучване през 2022 г., според което консумацията на вино в САЩ не се е повишила през 2021 г., въпреки отварянето на барове и ресторанти след COVID кризата.
  • През 2023 г. анализ на Nielsen установява, че 45% от младите хора над 21-годишна възраст никога не са опитвали алкохол.
  • Международната организация по лозата и виното съобщава, че през 2024 г. потреблението на вино е спаднало с 2,6% в световен мащаб, достигайки най-ниските нива от 1996 г. насам.

Алтернативите на бранша или времето за промени



Натурални вина

Натуралните вина са сред една от алтернативите на бранша. Именно те се превръщат в опция за тези, които искат да се насладят на винена напитка с по-малко притеснения за здравето си. Произвеждани без почти никаква
намеса от страна на винопроизводителите, без добавяне на изкуствени подобрители и консерванти, но и с голяма доза отношение към природата. Всичко това е допълнено с нестандартен маркетинг, включващ артистични
етикети и нишови събития, резултиращо във факта, че именно натуралното вино е печеливша рецепта за алтернативата на бранша, която може да привлече интереса скептичното поколение Z, но и не само него.

Безалкохолно и деалкохолизирано вино

Тези варианти може би са ключът към справянето с кризата в алкохолната индустрия.
Но какво представляват те?

На първо място, трябва да се направи разлика между ниско алкохолното вино и това, съдържащо 0% алкохол.

Първият тип се създава чрез класическата технология за направа на вино, комбинирайки различни похвати като по-ранна беритба на гроздето, използване на "по-мързеливи" дрожди, което води до крайния резултат на
вино с по-ниско съдържание на алкохол. Но когато става въпрос за вина под 0,5% - ниво, при което е общоприето, че няма опасност от интоксикация на човешкия организъм, тогава единственият начин те да достигнат до точката на елиминиране на алкохолното съдържание е чрез деалкохолизацията им. Тук се появява обратната осмоза. Виното се прекарва през мембрана под налягане, което разделя по-големите ароматни
молекули от по-малките, а именно водата и алкохолът. Тази техника не решава до край казуса с алкохолното съдържание, тъй като тя понижава на нивата едва с няколко процента. За да достигнат до заветните 0% или 0,5%, винарните, произвеждащи безалкохолно вино, използват и вакуумна дестилация.

  • снимка: iStock



Първият магазин за безалкохолно вино в Бордо



Изненадващо или не, дори великият френски винен регион Бордо се опитва да се адаптира към променящите се времена и първият магазин за безалкохолно вино е факт. Belles Grappes се намира в центъра на град Бордо, в
непосредствена близост до катедралата St-André, а съдържателите му споделят пред списание Decanter, че посетителите са най-различни хора. Всяка седмица прииждат винопроизводители, които искат да опитват безалкохолни вина, а магазинът предлага както местни алтернативи без алкохол, така и такива от други френски райони, Германия и Австрия.

Какво предстои?



Безспорно живеем в интересни времена и тепърва предстои да станем свидетели на това какво ще произлезе от всичко това. Но едно е сигурно, виното присъства в човечеството от повече от 8 хил. години и макар днешните
нагласи на младото поколение, то няма да изчезне, защото хората винаги ще проявяват любопитство да опитват напитки, дори и в тези странни трезви времена.

Share Tweet Pin it Share

Реклама »