С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Гурме

Häagen-Dazs, или успехът на семейната традиция

Любомир Бояджиев
01 Август 2006, 19:51
Share Tweet Pin it Share

Трудно произносимото име Häagen-Dazs винаги ще се свързва с най-висококачествените сладоледи. То отразява цяла една епоха, която е белязана от стремежа към съвършенство и вече повече от 40 години присъства неизменно на трапезата на всички ценители на изтънчения вкус. За съжаление обаче може би най-престижната марка сладоледи все още не е достигнала до българския пазар.

Кой би повярвал през 1921, че сладоледите Häagen-Dazs (хаген-дас на български) ще пожънат такъв успех? В основата на сагата Häagen-Dazs стои младият Рубен Матис, който работел в малкото семейно предприятие и продавал домашно приготвения сладолед по улиците на нюйоркския квартал Бронкс. Преди появата на Häagen-Dazs сладоледът, който се продавал по улиците, струвал едва 50 цента за цял галон и нямал нищо общо с домашно приготвените тежки и кремообразни сладоледи. Бизнесът на семейство Матис, което било пристигнало от Полша в Ню Йорк, постепенно се разраствал през 30-те и 40-те години на ХХ век.

От един момент нататък обаче уличната търговия започнала да запада и Матис решил да предлага сладоледите в големите магазини. Много скоро той си дал сметка, че, предлагайки евтин сладолед, не може да се конкурира с големите корпорации, и така решил, че трябва да промени нещата. В продължение на няколко години Рубен Матис обикалял света в търсене на екзотични вкусове и ингредиенти за сладоледите си, като например черен белгийски шоколад или браните на ръка шушулки ванилия. През 50-те години той открил за себе си скандинавските страни и процесите, които му позволили да подобри значително качеството на ледените лакомства.

Така дошла 1959 г. и амбициозният имигрант от Европа създал ново предприятие, което отразявало изцяло вижданията му за това какво трябва да представлява сладоледът. В чест на скандинавското му вдъхновение Рубен Матис нарекъл фирмата си Häagen-Dazs, за да звучи по-европейски на американците. В действителност двете думи не означават нещо конкретно, а са избрани от Матис заради близостта им със скандинавските езици. Използването на "а" с две точки, известно като умлаут, е характерно за страни като Германия, Дания, Швеция и Финландия, а звукът zs е типичен за унгарския език. Целта на внушението била постигната и дълго време е било разпространено схващането, че Häagen-Dazs е име на датска фирма.

За производството на изтънчения си сладолед Рубен Матис използвал единствено прясна сметана и пресни яйца, както и естествени продукти за овкусяването му. Първоначално сладоледите с марка Häagen-Dazs се предлагали само в малки гурме магазини в Ню Йорк без какъвто и да било маркетинг и реклама. Постепенно обаче мълвата за изключителните сладоледи се разпространила от уста на уста и много скоро марката се прочула из цялата страна. Търсенето добило такива размери, че отначало Рубен Матис помислил, че няма да се справи с количествата.

През 1983 семейство Матис продали Häagen-Dazs на Pillsbury, а самият Рубен Матис останал като консултант във фирмата до 1990. По това време той решава да направи следващата революция с новия оригинален сладолед с ниско съдържание на мазнини. Заедно с децата си Матис приел предизвикателството да създаде новия сладолед, който бил наречен с неговото име. През 2001 General Mills придобива Pillsbury и се превръща в един от хранително-вкусовите гиганти. От създаването й до днес марката, която се предлага в близо 70 страни по света, присъства сред най-престижните продукти. И днес производителите влагат във всеки грам същото внимание, каквото отделял преди години Рубен Матис. Всеки вкус си има своя история и съдържа в себе си едно пътуване.

Може би това се дължи на желанието на самия Матис, който държал да предложи перфектния аромат, дори да е било необходимо да се отиде на края на света. Ценителите по всички континенти възприемат логото Häagen-Dazs като символ на върховно качество. От 50-те години до днес водещото за марката е търсенето на нови вкусове и усещания, а тайната на текстурата при сладоледите Häagen-Dazs се крие в умелото и деликатно съчетаване на продуктите. За да се гарантира постоянното качество, всички сладоледи Häagen-Dazs отговарят на стриктни условия: млякото и сметаната се доставят от ферми, близки до мястото на производство, и се използват моментално; шоколадът се съхранява в специални помещения, а ядките в хладилни камери, за да се запазят максимално вкусовите качества и свежестта. Сладоледите Häagen-Dazs са 100% натурални, тъй като не се използват никакви оцветители, изкуствени аромати и консерванти.

Във всички страни, където присъства, Häagen-Dazs предлага сладоледи, съобразени с местните кулинарни традиции. Green Tea сладоледът в Япония например, Cappuccino Commotion в Италия или толкова популярното Dulce de Leche в Южна Америка са само част от типичните оригинални продукти на световноизвестната марка. От няколко години насам Häagen-Dazs е сред официалните доставчици на тенис турнира в Париж "Ролан Гарос".

Share Tweet Pin it Share

Реклама »