С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Списание

Виното - с по-малко мистика

Огнян Цветанов, Юлия Костадинова
01 Октомври 2007, 13:30
Share Tweet Pin it Share

Философията
Насладата при оценяването на вино е едно от удоволствията на модерната цивилизация. Но много от начинаещите му почитатели нямат представа върху какво да се концентрират, когато застанат срещу чашата. При съществуващото разнообразие в състава, стиловете и типовете вина, тяхното качество и цени, наистина си даваме сметка, че не е никак лесно на човека, застанал пред рафта в магазина. Затова се налага да навлезем по-подробно във всички тънкости на тази материя.
Съвременната наука доказа, че съставът на виното е изключително сложен и в него са открити стотици вещества, някои от които в много ниски концентрации. Тоест във всяка чаша практически имате безброй възможни комбинации. Някои от тях вие ще определите като приятни, а други - като не толкова.

Най-важно е да слушате вътрешния си глас, който ви подсказва веднага. Научите ли се да разграничавате на първо място кое ви харесва и кое не, вече сте отметнали по-голямата част от работата. Оттам нататък трябва да натрупате своята лична база данни от информация за виното и от вкусови усещания, за да може да дадете разумно обяснение на избора си. Впрочем знаете ли каква е причината повечето от специализираните публикации да твърдят, че жените са по-добри в дегустацията? Това, че те готвят по-често, ползват повече козметика и парфюми, тоест имат по-богата ароматна база данни...

Истината обаче е друга: всичко е много индивидуално. Всеки от нас има собствен праг на чувствителност към различните миризми и вкусове. Например някои хора по-лесно улавят и разпознават аромата на малини, но пък по-трудно разпознават този на банани, да кажем. Сравнително лесно насищат сетивата си с горчивия вкус, но прагът им за поносимост към сладко е доста по-висок. И обратното. Всеки индивид има различна чувствителност, а като прибавим към това и различните емоционални състояния, които ни влияят несъмнено, както и някои агресивни храни, каквито са чили, риба, лук или чесън например (напълно е възможно те да променят изцяло вкуса на дадено вино), практически имате число на комбинации, което клони към безкрайност. Затова е важно да отчитате за себе си всеки от тези фактори.

Няма друга напитка, чиято пазарна цена да варира в толкова големи граници. Нито пък друг продукт, който да привлича до такава степен вниманието на пресата. Така е, защото виното винаги е било неразделна част от европейската култура. И вече не само на нея. Растящата му популярност донякъде се дължи на космополитния характер на сегашното общество.  От друга страна, това е и признак за по-висок стандарт на живот или поне по-висок, отколкото в миналото. Понятието качество на виното и свързаната с него ценностна система може да съществува само в изискано и задоволено общество.


Какво е качеството на виното?
В началото трябва да направим едно изключително важно пояснение. В света на виното понятието качество е юридически термин и означава вино с контролиран или с контролиран и гарантиран произход. Съвсем ясно е, че от такава гледна точка качественото вино не е непременно изключително или поне впечатляващо. Доказват го множеството регионални вина както по света, така и у нас, някои от които са със завидна репутация.

Очевидно е необходима друга гледна точка. Нека да приемем, че качеството има два аспекта. Първият е виното да няма дефекти (явни или скрити) и странични аромати. Те могат да компрометират изцяло какъвто и да е произход и каквато и да е технология. Вторият е свързан с индивидуалността и комплексността, които са продукт на местоположението, което може да им придаде уникален характер. Или поне оригиналност. И чак сега балансът и финесът могат да се определят като основни елементи на качеството.

Откъде наистина идва това огромно разнообразие в качеството и цените на вината? Сигурно не са малцина, задалите си този въпрос.

Няма растение или плод на земното кълбо, за който повече да е писано, дискутирано, анализирано и изследвано. Гроздето и лозата са единствените, за които има специални университети, училища, невероятен брой изложения и т.н. Лозата (и виното) е в стратегическия селскостопански план на много държави и тя е растение с национална важност!

Относно сортовете: досега са открити и документирани над 30 000 сорта грозде, от които обаче едва около 30 могат да бъдат използвани за производство на висококачествено вино.

Сигурен факт е, че през почти цялата си неотдавнашна история винопроизводството се е практикувало без почти никакви познания за състава на гроздето и виното и при неосведоменост за ферментационния процес. В общ план винарството е било краят на една земеделска работа, каквато е лозарството. Понякога, независимо колко добра е била реколтата, виното не се получавало или поне не е могло да бъде запазено даже и в най-реномираните райони. Оттук вероятно произлиза традицията на шумно акламираните вина от новата реколта, т.е. пийте от новото вино, докато е младо и добро"

В резултат на прогреса през последните 10-15 години положението е коренно променено. Грубите пропуски при производството и съхранението на виното са все по-редки. За съжаление това не се отнася за България, където винената култура не е на такава висота, както в останалите държави на Стария континент. И все пак започваме да заприличваме на останалите ако не с друго, то поне с увеличаващото се изобилие от вина. И у нас, както на световния пазар, се предлагат вина с доказани характеристики и даже относително слабо информираният консуматор съумява да се ориентира в моретата от вино.

Общо взето, е като при всяка друга стока - за доброто вино се разчува бързо. Дори фактори като дъждовна есен или цялостно лоша реколта вече не са от толкова голямо значение. Поне при добрите производители. И пак, както при всеки друг продукт, не винаги високата цена прави виното изключително.

Share Tweet Pin it Share
Ключови думи:  вино

Реклама »