С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Списание

"Местните продукти придават автентичност"

интервю на Ани Крумова
23 Юни 2008, 12:27
Share Tweet Pin it Share

За да получи марката за качество Автентична България, всяко място за настаняване преминава през процес на независима оценка, извършена от външни консултанти по строго определени критерии. Оценяват се седем области като най-голямо внимание се обръща на гостоприемството, обслужването на клиентите, личното отношение към гостите. Важни са цялостната атмосфера и дизайн, кухнята и връзките с местните общности. Марката за качество може да бъде златна, сребърна или бронзова.
По преценка на оценяващата комисия някои хотели и къщи за гости получават и рози за отличие: за гостоприемство, кухня, атмосфера, развлечения. Целта е да се подчертае по-добре и индивидуалния характер на всяко място. До момента от асоциацията са оценени над 100 обекта, 66 от които са удостоени с марка за качество.

Г-жо Янкова, когато подбирахме къщите за гости, които да представим на читателите на "Бакхус" в настоящия брой, се оказа, че почти всички те са носители на марка за качество Автентична България. Как ще коментирате този факт?
Това много ме радва и показва, че вървим в правилна посока. Означава, че сме успели да отличим и обединим точно тези места, които предлагат на гостите си нещо по-интересно и по-специално.

Какво значение се отдава на кулинарията при оценяването на обектите?
Кулинарията има особено значение при оценяването на обектите и доста голяма тежест в общата схема на оценка. Това, което Автентична България търси и цени, са местните специалитети, приготвени с най-пресните сезонни продукти. Макар че кухнята не е отделена като самостоятелна област за оценка, а е част от общата област "Културни аспекти", тя  е доста важна, естествена за нас част. Както знаем, и българските, и чуждите туристи обръщат голямо внимание на храната, когато посещават обекти като тези, които сме удостоили с марката за качество Автентична България и това е нещо, на което ние също наблягаме. Точно затова имаме и роза за отличие за кухня, с която удостояваме малките хотели и къщи за гости, които изпъкват в това отношение.

Кои са нещата, свързани с кухнята, на които се обръща внимание по време на оценката?
Най-важно е в предлаганите ястия да се използват най-пресните и свежи сезонни продукти. Ако не са отгледани в двора на мястото, то поне да са от околността. Важно е всичко да бъде максимално естествено и, разбира се - добре приготвено.  Не се обръща чак толкова голямо внимание на висшата кулинария, а много повече на местните специалитети, приготвени умело с подбрани продукти.

Как бихте коментирали нивото на кулинарията в малките хотели и къщи за гости у нас?
Като цяло, не са много местата, които обръщат внимание на подбора на продуктите за готвене. Необходимо е да се наблегне малко повече на това да не се използват замразени продукти, а такива, които в момента са на пазара. В повечето случаи хората се опитват да направят дълги менюта с много голям избор, което разбира се, се поддържа с не много пресни съставки. Разбира се, има и места, които предлагат доста по-кратки менюта, но за сметка на това - с подбрани продукти.

Какво трябва да се промени, на какво трябва да се наблегне, така че хотелите и къщите за гости да отговорят на търсенето на клиентите?
Посоката е тази - да се стремят да използват продуктите от местната общност - от градината, от градините на съседните къщи, да се съобразяват със сезона и да поднасят ястия характерни за района. В много случаи средните туристически хотели смятат, че днешните туристи не харесват непознати неща и затова е по-безопасно да им се предлага стандартното международно меню, дори и с цената на това, то да не бъде приготвено на необходимото ниво. Това често води до големи разочарования от страна на клиентите.
Нещо, на което почти всички хотели би трябвало да обърнат повече внимание, според мен е, закуската. На повечето места в това отношение не се проявява и по-нестандартно мислене. Липсват пресни и свежи плодове, предлагат се полуфабрикати вместо нещо приготвено на място. А това са важни неща и имат изключително значение за общото впечатление от преживяването в хотела.

Можем ли да говорим за гурме предлагане в къщите за гости?
Изтънчеността и лукса са основна и неделима част от определението за гурме предлагане. Според мен, гурме предлагането не съответства много на българските местни традиции, особено в по-малките къщи и хотели. Предлаганата храна би трябвало да бъде съобразена с общия стил, характер, традиции и култура на съответното място. В този смисъл мисля, че дори не е необходимо да търсим гурме предлагане или поне когато го търсим, то задължително трябва да бъде много умело вплетено в стила и атмосферата не само на хотела, но и на околността и цялостното преживяване. Мисля, че у нас вече има няколко успешни опита за такова предлагане и те, разбира се, са част от Автентична България.

Още по темата на бр. 106 на списание "Бакхус"

Share Tweet Pin it Share

Най-четени статии // за Септември

Реклама »