Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Новини

Слабото място на Джейми Оливър

Марина Караконова
22 Февруари 2018, 09:08
Share Tweet Pin it Share



"Джейми Оливър отваря ресторант в Дъблин", четем във вчерашния брой на Irish Times. Странна новина, особено на фона на тези от преди дни: "Джейми Оливър започна подготовка за продажбата на веригата си ресторанти за американско барбекю Barbecoa", съобщи BBC. (Barbecoa е основана през 2011 г. В Лондон има два ресторанта - Пикадили и Свети Павел, като Пикадили от вчера е затворен).
В официалното съобщение на групата се казва, че е задвижена процедурата за продажбата. Според The Telegraph продажбата им би довела до загубата на 160 работни места.

По-рано, през януари, беше обявено, че затварят 12 от 37-те италиански ресторанти Jamie’s Italian, които са сърцевината на ресторантския му бизнес. Било част от спасителния план. Според BBC Jamie's Italian има дългове от 71,5 милиона паунда, като 2,2 милиона са за заплати, но 47 милиона се покриват от другите компании на Оливър и банкови заеми.
От 2014 г. Оливър е изгубил 90 милиона от богатството си. През 2015 той закри последния си магазин от веригата за кухненски принадлежности Recipease. Миналага година затвори и последния си ресторант "Union Jacks" - странна концепция за италианска кухня с традиционни британски продукти, а през октомври кулинарното му списание Jamie, излизало почти 10 години, беше закрито.



Няма съмнение, че Джейми Оливър си има проблеми, които спешно трябва да реши. Кое ги породи?
До известна степен трудностите на Jamie’s Italian отразяват пазара в средния клас ресторанти. Бизнесът в тази ниша преживя истински подем след икономическия възход с края на финансовата криза: хората започнаха много повече да се хранят навън. Така първият Jamie’s Italian е открит през 2008 г. в Оксфорд. Тогава клиентите се редяха на опашка, и по всичко си личеше, че са доволни от вкусната храна, щедрите порции и справедливи цени, припомня The Guardian. Бизнесът нараства светкавично, и не след дълго вече има 40 нови ресторанта.
Но в един момент пазарът се пренасити с нови и нови места, особено за италианска кухня, а междувременно наемите, както и цените на продуктите се повишиха. Тревожните сигнали започват в началото на 2017 г. когато 6 ресторанта затварят врати. Но тук изобщо не става дума само за тези на Оливър. Пример е веригата за бургери Byron, която се разрасна твърде бързо, и миналия месец започна да затваря места.
Брекзит и суровият пазар, избирането на топ локации като Пикадили и Св. Павел, в които наемите са звездни, са най-честите обяснения, и те имат своите основания. Но има и много причини, които са свързани със самия Джейми Оливър.

Важно е да уточним, че бизнес империята "Оливър", извън ресторантите, изобщо не страда. Докато брандът му е стабилен, ресторантите са в упадък. И за това си има обяснение: да припомним, че славата на Джейми Оливър започна от телевизионните серии Naked Chef, излъчени през 1999 г. Следват куп книги, много кампании, събития във всякакъв формат. Първия си ресторант той отворя, когато е вече много богат, и много известен. С други думи, бизнесът на Оливър винаги е бил много тясно свързан с името му, с бранда, а ресторантите му, особено в последните години, все повече се отдалечаваха от тях, и все повече оставяха усещане, че са "между другото".

Джейми Оливър е очаровал най-много с личните си проекти, зад които се бори с лицето и името си. Примери за това са ресторантите Fifteen, в които наемаше само млади безработни, Ministry of Food, битката му за здравословна училищна храна - зад всички тях има кауза.
В този смисъл, мнозина смятат, че в ресторантите му се е скъсала връзката между бранд и място. Ресторантът остава кух и безличен, единствено с неговото име на вратата. Като добавим и очевидно недостатъчното инвестиции, или неподновяването на менюто и декора, картината започва да придобива по-ясни очертания.

Но винаги трябва да вземем предвид и най-простото обяснение. Допускането, че вероятно вече на тези места не се е говило и не се е обслужвало добре, е напълно резонно.
При отварянето на Barbecoa, Свети Павел Джей Рейнър написа: "Ако този ресторант беше отворен в Ню Йорк, щеше да стане за смях".

Share Tweet Pin it Share
2 Коментара
  • Profile preview
    хм
    09, 34, 27 Февруари 2018, 09:34

    слабото му място определено е хигиената!

    пипа дори в тигана с пръсти!

    ! Оценка
    -1    +3
  • Profile preview
    k.stoycheva
    19, 30, 25 Февруари 2018, 19:30

    Миналата седмица бяхме в един от ресторантите му в Будапеща. Нямаше и помен от криза - постоянна ротация на освобождаване и заемане на освободената маса. Порциите между другото не бяха щедри.

    ! Оценка
    -1    +1

Реклама »