"Аз понеже нали идвам от скейт средите, а пък Барселона е световната столица на скейт движението - и климатът е супер, и архитектурата е подходяща, та се оказа, че тази субкултура много се припознава и в нашите сосове. Ние им казахме, че ще ги спонсорираме, те пък имат бар, който е целият в наши неща та си смесих двете хобита."
Така Сандо (Александър Кюркиев) започва обяснението си за предприемачески идеи, които му се въртят на него и на екипа на лютите продукти Chilli Hills и ме изненадва. Не за Барселона - той е човек с мечти и визия, та щом спомена Испания, първата ми мисъл бе, че адски ще им отива да имат магазин там. Изненада ме със скейтърството, а сигурно съм била последната, която не е знаела. На въпроса ми какво точно е работил, отговорът е достатъчен. "Движех целите скейтърски среди у нас в продължение на 12 години".
Сандо ми беше споменал за потенциалния нов магазин в неформален разговор, заради който и отправих покана да направим такъв разговор, "както трябва", защото невинаги хубавите новини за българските предприемачи достигат навреме до широката публика.
-
По време на Бакхус Fish Fest 2021
Първият въпрос е колко скоро се очаква и на какъв етап от планирането е начинанието в каталунската столица - защото разликата между "искам" и "ще" е значителна. "Имаме голям шанс да отворим магазина там, харесва ни на екипа, имаме доста приятели в града и мнението е, че много добре би се приел продукт като нашия. Имаме партньор, даже
Зверска дестинация е Барселона, туризмът върви, има евтини полети, а и българската общност в Испания е огромна."
Със срок обаче не иска да се обвърже Александър Кюркиев. "Не бързаме. Искаме, когато се случи, да се случи като хората. Има мегдан да стане много яко, защото се оказа, че няма такова нещо на пазара. Има сергийки, които продават люти неща наред с друго, да, но не и специализиран магазин. А това е нова тенденция в света - занаятчийската индустрия се връща, както знаеш."
Знаем, разбира се. Може и моловете да бяха "голямото важно" у нас преди 10-ина години, но оттогава се наблюдава завръщане към по-малките магазини. Едва ли някой, който чете тези редове, има съмнение, но само ще кажа "крафт" и вярвам, че това е достатъчен аргумент. А пандемията като че ли засили тенденцията още повече, защото в някои среди се усещаше желанието да се подпомогне първо малкия бизнес. Но едва след първия трус.
"Като удари пандемията март 2020 и хората почнаха да се презапасяват с тоалетна хартия, всичко при нас замря. Никой не влиза в магазина, 2-3 седмици поръчките в сайта намаляха до минимум. Викаме си "Край, дотук бяхме." Обаче после на хората им писна и си дадоха сметка, че
не може само с тоалетна хартия в този живот, трябва и фънк.
Ние си падаме по фънки изпълнения, вижда се и по етикетите ни, развихме портфолиото и имаме страшно много продукти, а домашните оранжерии (може да си поръчате семена за разни люти чушки и да отглеждате на балкона - бел. авт.) станаха хит по време на локдауна."
Всъщност Chilli Hills видимо се разрастна точно през последните години и от гурме производител на сосове, лютеници и маринати се превръща във франчайз, излизащ от пределите на България.
След като пазарът прояви интерес към локацията в центъра на София, отворена през 2018 г., втори беше Пловдив: магазинът в кв. Капана отвори преди 2 години. През юли 2021 идва ред на Варна, а 4 месеца след това по случайно стечение на обстоятелствата идва и в Бургас: "Не го планирахме точно така и точно тогава, но тъкмо бяхме отворили Варна и ми се обадиха, че има подходящо пространство, та дали случайно не съм бил искал да го погледна и да направим магазин там?". Мимоходом Сандо споменава и локация в литовската столица Вилнюс, която е била и първият им обект извън страната, но заради тежката и дълга карантина в Литва все още не е толкова разработен като другите.
Когато се виждаме, Александър тъкмо се е върнал със съпругата си Боряна от Португалия. И покрай обяснението, че Лисабон е любимият му град, разказва и за работния компонент от прекараното там време: проучвали надлъж и нашир рецепти за техния лют сос пири-пири. Вече се работи по българската му версия, а буквално преди дни излезе на пазара и серия с кетчупи, така че портфолиото не спира и не спира да расте.
"Работим и по друг мащабен проект тук в България.
Имаме много продукти, които вече не се събират в другите обекти. Имаме семена, мърчандайз, барбекю сосове, маринати, сол, сухи подправки, какво ли не. Покрай това стигнахме до извода, че е добре да си отворим наша верига магазини, където да правим нещата така, както ние искаме и какво можем. Е, ние и партньори, разбира се, тъй като имаме общи проекти с разни български компании: люта бира, лют зехтин, лют тахан, люта риба. Но идеята ни е да направим магазин такъв, какъвто няма другаде в Европа."
"Чрез този проект ще може да дадем на феновете на лютото пълно преживяване. Така ще разбере крайният потребител какъв е пътят от семка до бутилка, защото иначе, когато работим с дистрибутори или магазини, винаги е сложно: всеки иска по една малка част от портфолиото, клиентът почва да гледа хаотично и да се обърква. А ако дойде в магазина, ще усети идеята на бранда."