С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Новини

Виното тече, виното се променя

Марина Караконова
08 Януари 2016, 13:53
Share Tweet Pin it Share

Все още сме в дните, в които се правят прогнози за новата година, включително и за света на виното. От всички изчетени ни се струва, че тази на Bloomberg звучи най-достоверно. Като цяло, смята авторката Илайн Маккой, се очертава светло бъдеще за виното през тази година, независимо от масовото настъпление на занаятчийските бири и сайдери. Ето и посоките:

Все повече ще навлизат технологиите, най-вече приложенията за смартфони, с които клиентът за секунди може да получим максимално количество информация за все повече вина.

Тепърва все повече ще говорим и ще усещаме промените в климата и влиянието им върху глобалната винена карта на света. Конкретен пример е това, което се случва в Англия: хладният климат на областта Шампан днес е много по-топъл в сравнение с този само преди едно поколение. В същото време още по-студеният юг на Англия в момента е с идеалния климат за пенливо.

Точно това е причинита, поради която Англия ще изгрее на сцената на пенливите. В края на миналата година голямата винена новина беше, че френската къща от Шампан Taittanger е купила земя в графство Кент, и започва да произвежда пенливо под етикета Domaine Evremond. /Един от основните консултанти на французите за това тяхно решение е Стивън Скелтън, MW, специалист по английски вина. "Бакхус" се срещна с него още през 2009 г. http://www.bacchus.bg/akcent/2009/11/02/808633_vino_v_budeshte_vreme/

Най-вероятно това ще повлече и други къщи от Шампан да направят същото.

Интересът към био виното ще расте с много бързи темпове. А само преди няколко години това беше нишата на шепа винопроизводители с приключенски дух. Тези вина ще бъдат приоритет на малките, бутикови и суперлуксозни ресторанти. Друг пример – през изминалата 2015 г. в Ню Йорк са отворени три бара за органично вино. Това е неизбежно и от гледна точка на общата вълна на търсене на всичко био, натурално, занятчийско, етично.

Новият хитов сорт ще е каберне фран, което не означава че ще спадне интересът към екзотичните, непознати, често с труднопроизносими имена винени сортове. Но най-важният червен сорт в долината на Лоара вече е изгряващата звезда на Чили, Калифорния, Аржентина, и Южна Африка. Защо? Защото не е капризен сорт, и защото дава ароматни и елегантни вина с пикантни и землисти нотки, подходящи за съчетаване с най-разнообразна храна. А с все по-затоплящия се климат в Бордо, престижни винопроизводители като Chateau Lafleur вече прибавят повече каберне фран към традиционния си купаж мерло/каб фран, защото допринася за по-висока киселинност и по-нисък алкохол.

Бароло и Барбареско ще разгорещят търговете на скъпи вина. С други думи, Италия ще е новата Бургундия. Бургундия си е Бургундия, и както винаги за нея се дават големите пари по аукционите. Но сред топ сделките ще са италианските червени като Ornellaia и Sassicaia и Brunello di Montalcino. Barolo и Barbaresco предлагат всичко онова, за което обичаме Бургундия – прекрасен аромат, тероар, сложни червени вина, прекрасно съчетаващи се с храна.

На хоризонта се задават супер луксозните и скъпи винени турове.

След като топ вина могат да имат абсурдно високи цени, защо и винените турове да не последват тази посока? Примери: долината Напа, Castello di Amorosa, реплика на тоскански замък от 13 век. Цените са от 1000 до 20 000 долара. Предлагат се кожени албуми с ваши снимки от времето, прекарано в избата, заснети от професионален фотограф, кутии с пури и т.н. Къщата от Шампан Duval-Leroy предлага тур, в който вие може да си създадете собствен купаж, който ще ви бъде предоставен по-късно. Минимална поръчка - 1000 бутилки. Удоволствието струва 40 000 евро.

Очакват се все повече, по-разнообразни и интересни предложения за вино на чаша. Пример: Сан Франциско, бар Dirty Water предлага 114 вина на чаша. Тук роля има технологията Coravin, която позволява запазването на качеството на останалото количество вино в бутилката непокътнато. От това ще се възползват все повече ресторанти.

Винени камиони, наравно с тези за храна (food trucks). Един от пионерите е Saint-Emilion с яркочервения винтидж Citroen от 1976. Дегустацията на колела обикаля джаз фестивали, винени изложения, пазари за антики из Франция. Много скоро и други винарни ще осъзнаят потенциала на идеята.

Все повече знаменитости ще правят вино. Същото се отнася и до успешни продукти на попкултурата, които ще брандират вина. Примерите са много - етикети, кръстени на телевизионни сериали като Downton Abbey, на актьори – Даян Кийтън, или филми /"50 нюанса сиво"/. През 2016 г. трендът не само ще се запази устойчив, но и ще се развие още по-динамично.

Share Tweet Pin it Share
Ключови думи:  вино, тенденции, Шампан

Реклама »