С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Новини

А защо не калифорнийско?

Ани Коджаиванова
24 Май 2021, 18:23
Share Tweet Pin it Share

В сравнително модерната винена история има едно особено ярко събитие, което коренно променя ходa й и поставя Новия свят като равен на Стария. Разбира се, става дума за историческата сляпа дегустация в Париж през 1976 г, когато вина от долината Напа получават по-високи оценки от тези на легендарни изби от Бордо и Бургундия. Преди да се стигне до този момент, американската винена индустрия е минала през дълъг и труден път, а в последващите години тя се изкачва до водещите в света: днес страната e четвърта по производство, шеста по площи с лозя и вече първа по потребление. А Калифорния е в основата й, като 80% от американското вино се създава там. Самата долина Напа пък остава фокусирана върху качеството и е сред световните "законодатели" на модата във виното.

Въпреки това американските вина остават силно непознати на публиката в България, като вносът у нас е силно ограничен и е фокусиран основно в по-високия ценови клас, в който безспорно Калифорния има емблематични вина.

Да се разшири предлагането и в средния клас

обаче определено ще е от полза за винените почитатели, като американските вина имат много какво да предложат.


Формулата "вино си търси вносители" може би е малко необичайна за европейския опит, но не и за държава с толкова откровен бизнес дух като САЩ. Именно с идеята да провокира интерес на българските търговци Департаментът по земеделие на САЩ (USDA) организира майсторски клас, на който представи осем калифорнийски вина, които си търсят вносители. Те бяха представени от винения експерт и комуникатор Яна Петкова, а събитието бе част от съпътстващата програма на изложението Wine & Spirits Show, организирано от DiVino и Интер Експо Център. Общото за всички тях е, че те вече са налични в европейски складове, което означава, че потенциалните им вносители в България не трябва да се занимават с по-тежката бюрокрация, съпътстваща вноса от отвъд Атлантика.
Както отбеляза и Яна Петкова, организацията на винената индустрия в САЩ е много различна от европейската. Собствеността на избите масово е корпоративна, като една корпорация може да притежава десетки изби и брандове, които развива по отделно.
В този смисъл дегустацията бе организирана по двойки вина - едно бяло и едно червено, които са на един и същи собственик. Представяме ви ги по начина, по който ги видяхме ние.

Първа двойка: Серия Bread & Butter 2019 шардоне и пино ноар
Регион: Напа, Калифорния
Производител: WX BRANDS
Името и модерния вид на тези вина ясно говори за профила им - това са лесни и честни, достъпни и непретенциозни, но приятни и вкусни вина в класически калифорнийски стил. Мотото на бранда "Не му мисли много-много" казва всичко за тях - в тези вина няма нужда да се "рови" и търси някаква дълбочина, те се пият с весела компания, с храна или без, без особен повод - освен този да се порадваш на деня. Самата изба ги рекламира като питие в чаша без столче - до басейна или в градината с приятели. Цената за търговци е 6.75 долара за бутилка.
Шардонето е в типичния американски стил, отлежавало в американски и френски бъчви - все пак без дъбът да е твърде натрапчив, и с частична малолактична ферментация. Вкусно вино със стегнато пълно тяло и приятни киселини.
Пино ноарът е типично сортов - прозирен на цвят, с черешово-малинов профил и землисти нюанси на шума и горски тонове. Меко и пивко вино, което компенсира известната липса на киселини със свеж чар и food-friendly характер.

Втора двойка: Gnarly Head вионие 2019 и 1924 Limited Edition Bourbon Barrel Aged каберне совиньон 2018
Регион: Лоди, Калифорния
Производител: Delicato Family Vineyards
Gnarly Head в превод означава възлеста глава, което кореспондира с етиката с изображение на стара, храстовидна лоза със сраствания на разклоненията - регионът на Лоди претендира да има едни от най-старите лозя в Калифорния, някои от които над 80-годишни. Чистосортовото вионие на избата е отлежавало в инокс, без контакт с дъб. Въпреки това профилът му е на "американско" вино - плътно, есктрактно, сортово - с типичния аромат на праскови и умерено цветист букет, сочно в устата и с лек минерален акцент. Подхожда си добре с ястия с по-плътни текстури - например пиле с по-плътен сос, печена сьомга, или миди Сен Жак, сотирани в масло. Цената от европейски склад е 11 евро.
Както подсказва името му, а и бутилката, която повече прилична на отлежал бърбън, отколкото на вино, кабернето 1924 Limited Edition Bourbon Barrel Aged е лежало два месеца в бъчва, първоначално използвана за бърбън. Годината отправя към най-дълбокия мрак на Сухия режим, когато семейството засажда първите си лозя. Това е и времето, в което хората са намирали находчиви начини да произвеждат и консумират любимите си вино и бърбън, времето на контрабандистите, гангстерите и speakeasy нелегалните барове. Виното е създадено именно в почит на този интересен период.
Това е "ескатравагантно" - находчивото описание е на Яна Петкова, а това каберне има характерните аромати на тъмни горски плодове, но обвити в тонове на карамел и бонбони лакта, кафява захар и препечено дърво. Цената е 14 евро за бутилка. Със сигурност различно вино, което няма да допадне на всеки, но стилът има своите почитатели.

Трета двойка: R Collection шардоне 2018 и Buena Vista зинфандел 2016
Регион: Сонома, Калифорния
Производител: Boisset Collection
Компанията на едноименната бургундска фамилия винари и лозари е превърната в международен конгломерат от сина Жан-Шарл. Той още от дете развива силна любов към американското винопроизводство и впоследствие започва да изкупува традиционни изби в Калифорния, които модернизира и трансформира в био посока. Днес Boisset притежават 28 изби в Калифорния, Франция и Канада.
Шардонето R Collection e сякаш най-вълнуващото бяло вино от представените (с уважение към индивидуалните предпочитания), със сигурност и с най-добро съотношение цена-качество (7 евро). То е без апелация, ползвани са лозя от целия регион на Калифорния. Това обаче в случая не се усеща като минус. Виното е отлежавало шест месеца в инокс, а малка част е минала през стари бъчви. То съчетава добрите страни на САЩ и Франция и е доста по-фина и елегантна експресия на сорта в сравнение с типичния американски стил. Открояват се аромати на цитрус, тропически плодове, билки и нотка ванилия, тялото е стегнато и свежо, виното е с добър баланс и фин финал.
Buena Vista е Сонома е първата изба, която Жан-Шарл Боасе купува в Калифорния, а самата винарна има собствена дълга история - създадена е още през 1857 г. Зинфанделът е от 2016 - една почти перфектна реколта за Сонома, която подчертава най-добрите черти на този многолик сорт в американската му интерпретация. Виното е отлежавало в дъб, има плътно, сочно тяло с добра структура, ароматите са на концентрирани черни плодове с леко сладнеещи нотки. Времето е омекотило танините, балансът е добър, не му липсват и киселини, и свежест. С цена от 10 евро за бутилка виното определено също е с добро съотношение цена-качество.

Четвърта двойка: Seghesio зинфандел 2018 и Pine Ridge пенливо вино
Регион: Сонома, Калифорния
Още един зинфандел от Сонома - "епохален" по думите на Яна Петкова. Мощно, богато, интензивно вино в стила bold & rich, но също с доза елегантност и сравнително меки танини. Букет от тъмни горски плодове, кедър и подправки, дълъг финал. С цена от 13 долара за бутилка.
По формулата "всичко е добре, когато завършва с пенливо" - финал на дегустацията постави пенливото вино Pine Ridge, купаж между шенин блан и вионие, върху който избата претендира за авторство. Виното е създадено по метода "Шарма" (по същия начин се прави и просекото) и няма други претенции, освен да бъде неангажиращо, изключително силно ароматно вино с плодов характер, привлекателно за млади и нови потребители, които тепърва се запознават с виното. "Вино за зарибявка", както го описва и Яна Петкова. Цената е 9 долара.

Една голяма винена страна
Накрая си струва да знаем и някои акценти от дългата и много интересна история на американското и калифорнийското вино. Тя започва от първите европейски заселници от края на XVI в., които се сблъскват с проблема, че оригиналните американски лози са просто от друг вид, различен от Vitis Vinifera, и виното е коренно различно от европейското. Следват много години на презасаждане с европейски лози, битки с болести, паразити и лош климат, тежки периоди през XX век покрай Сухия режим и икономическите несгоди от Голямата депресия и Втората световна война.
Начало на съвременното американско вино е именно през 70-те, когато се появяват нови изби, нови лозя, нови технологии и нова сортова палитра. Правят се огромни инвестиции - не само в производството, но и в маркетинга и популяризацията на виното. Потреблението скача с 10 милиона хектолитра само в рамките на 27 години.
Днес във всичките щати се произвежда вино, макар че 95% от него идва от четири щата - Калифорния (с огромен дял), Орегон, Вашингтон и Ню Йорк. Правителствената политика е да превърне засаждането на лозя в доходоносно фермерско занимание. Сортовата палитра е изключително разнообразна - от калифорнийските шардоне, зинфандел, мерло и каберне совиньон през пино ноар, каберне фран, совиньон блан, ризлинг, санджовезе - в САЩ може да бъде намерен почти всеки сорт от Европа, разказа Яна Петкова. По всяка вероятност има и мавруд, даже.
Произходът на виното се определя от American Viticultural Area (AVA) - подобно на европейските AOP, DOCG, КНП, но законите са далеч по-широко скроени и посочват само географския произход на гроздето, не и позволени сортове или максимален добив. Някои се простират през няколко щата, докато други обхващат едва 25 хектара. Повече от половината AVA са в Калифорния.
Виното е най-ценният аграрен продукт на калифорнийската земя, а винената индустрия и свързаните с нея различни браншове са едни от най-значителните работодатели. Няколко цифри описват ярко калифорнийското винарство:

  • 242 400 ха лозя
  • 4800 изби
  • 23,6 милиона туристи годишно
  • 786 000 работни места
  • 35,2 милиарда долара в продажби (за 2017 по цени на дребно)

Регионът Калифорния е с 1300 км крайбрежие - почти десет градуса географска дължина, т.е. изключително разнообразна почвено-климатична зона. Там на практика има оптимални условия за целогодишно отглеждане на грозде. Лозята са сред планини, долини, равнини и плата, до океан или не.
В Америка има всичко - и това важи и за виното. Но първо трябва да го открием.

Share Tweet Pin it Share

Реклама »